KERRO KUVIN JA VIITTOMIN : kuva-tukiviittoma-materiaalin valmistaminen Päiväkoti Pellavan lapsiryhmässä käytettäväksi
Kontinen, Jonna (2015)
Kontinen, Jonna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816775
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Kontinen, Jonna. Kerro kuvin ja viittomin. Kuva-tukiviittoma-materiaalin valmistaminen Päiväkoti Pellavan lapsiryhmässä käytettäväksi. Diak Helsinki, syksy 2015, 79 s., 5 liitettä.
Diakonia ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa kuvia ja tukiviittomia yhdistävä materiaali käytettäväksi Tuusulan Päiväkoti Pellavan lapsiryhmässä. Nimesin materiaalin kuva-tukiviittoma-materiaaliksi, sillä näiden menetelmien yhdistelmälle ei virallista termiä ollut löydettävissä. Materiaalin tarkoituksena oli palvella kaikkien ryhmän lasten tarpeita, tukea viittomien käyttöä kuvien rinnalla ja olla käytettävissä ohjatuissa pienryhmätoiminnoissa lasten kanssa sekä kommunikatiivisesti että toiminnanohjauksellisesti. Pitkäaikaisena tavoitteena on toiminnanohjauksen, vuorovaikutuksen ja kommunikaation paraneminen ryhmän lasten ja aikuisten välillä.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen ja työelämälähtöinen. Työ koostui raportista ja produktista. Työelämätahona oli Tuusulan kunnan Päiväkoti Pellava ja produktin toimeksiantajana päiväkodin johtaja. Toimeksiantajan pyynnöstä materiaali valmistettiin kahtena kappaleena, joista toinen meni päiväkodin toisen lapsiryhmän käyttöön.
Raportin teoriaosuudessa käytiin läpi teoreettista viitekehystä varhaiskasvatuksen sekä AAC-menetelmien (Augmentative and Alternative Communication) kautta. Näistä puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointi menetelmistä kuvattiin tarkemmin vain tukiviittomia sekä kuvakommunikaatiota.
Produkti koostui 17 eri pienryhmä- ja ryhmätilanteisiin tarkoitetusta kokonaisuudesta, joihin kuuluu kuvia ja niitä vastaavia viittomia sisältävä taulu sekä irtokuvasivu. Taulut ja irtokuvasivut on järjestetty kansioon. Produktin valmistuksessa käytettiin kuvien osalta Kerro kuvin -kuvaohjelmaa ja viittomakuvien osalta Papunetin kuvatyökalua. Koska Kerro kuvin -kuvaohjelma on maksullinen ja lisenssin alainen, ei produktin sisältöä kokonaisuudessaan voinut liittää raporttiin. Toimintatuokioiden otsikoista tehtiin kuitenkin lista liitteisiin. Lisäksi Comp-Aid Oy:n luvalla liitteisiin lisättiin esimerkki sekä taulusta että sitä vastaavasta irtokuvasivusta.
Materiaalin oltua käytössä ryhmissä seitsemän viikkoa ryhmien lastentarhanopettajat arvioivat sen. Arvioinnin mukaan produkti oli onnistunut ja tavoitteet toteutuivat hyvin. Materiaali oli myös toimitettu eteenpäin kolmanteen ryhmään. Jatkotyöskentelyideana ehdotettiin vastaavanlaisen materiaalin valmistamista arjen siirtymätilanteisiin.
Asiasanat: puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio, toiminnallinen opinnäytetyö, varhaiskasvatus, erityiskasvatus, opetusaineisto
Kontinen, Jonna. Kerro kuvin ja viittomin. Kuva-tukiviittoma-materiaalin valmistaminen Päiväkoti Pellavan lapsiryhmässä käytettäväksi. Diak Helsinki, syksy 2015, 79 s., 5 liitettä.
Diakonia ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli valmistaa kuvia ja tukiviittomia yhdistävä materiaali käytettäväksi Tuusulan Päiväkoti Pellavan lapsiryhmässä. Nimesin materiaalin kuva-tukiviittoma-materiaaliksi, sillä näiden menetelmien yhdistelmälle ei virallista termiä ollut löydettävissä. Materiaalin tarkoituksena oli palvella kaikkien ryhmän lasten tarpeita, tukea viittomien käyttöä kuvien rinnalla ja olla käytettävissä ohjatuissa pienryhmätoiminnoissa lasten kanssa sekä kommunikatiivisesti että toiminnanohjauksellisesti. Pitkäaikaisena tavoitteena on toiminnanohjauksen, vuorovaikutuksen ja kommunikaation paraneminen ryhmän lasten ja aikuisten välillä.
Tämä opinnäytetyö oli toiminnallinen ja työelämälähtöinen. Työ koostui raportista ja produktista. Työelämätahona oli Tuusulan kunnan Päiväkoti Pellava ja produktin toimeksiantajana päiväkodin johtaja. Toimeksiantajan pyynnöstä materiaali valmistettiin kahtena kappaleena, joista toinen meni päiväkodin toisen lapsiryhmän käyttöön.
Raportin teoriaosuudessa käytiin läpi teoreettista viitekehystä varhaiskasvatuksen sekä AAC-menetelmien (Augmentative and Alternative Communication) kautta. Näistä puhetta tukevista ja korvaavista kommunikointi menetelmistä kuvattiin tarkemmin vain tukiviittomia sekä kuvakommunikaatiota.
Produkti koostui 17 eri pienryhmä- ja ryhmätilanteisiin tarkoitetusta kokonaisuudesta, joihin kuuluu kuvia ja niitä vastaavia viittomia sisältävä taulu sekä irtokuvasivu. Taulut ja irtokuvasivut on järjestetty kansioon. Produktin valmistuksessa käytettiin kuvien osalta Kerro kuvin -kuvaohjelmaa ja viittomakuvien osalta Papunetin kuvatyökalua. Koska Kerro kuvin -kuvaohjelma on maksullinen ja lisenssin alainen, ei produktin sisältöä kokonaisuudessaan voinut liittää raporttiin. Toimintatuokioiden otsikoista tehtiin kuitenkin lista liitteisiin. Lisäksi Comp-Aid Oy:n luvalla liitteisiin lisättiin esimerkki sekä taulusta että sitä vastaavasta irtokuvasivusta.
Materiaalin oltua käytössä ryhmissä seitsemän viikkoa ryhmien lastentarhanopettajat arvioivat sen. Arvioinnin mukaan produkti oli onnistunut ja tavoitteet toteutuivat hyvin. Materiaali oli myös toimitettu eteenpäin kolmanteen ryhmään. Jatkotyöskentelyideana ehdotettiin vastaavanlaisen materiaalin valmistamista arjen siirtymätilanteisiin.
Asiasanat: puhetta tukeva ja korvaava kommunikaatio, toiminnallinen opinnäytetyö, varhaiskasvatus, erityiskasvatus, opetusaineisto