PÄIVÄKODIN PEDAGOGINEN MUSIIKKIKANSIO
Leskinen, Sara (2015)
Leskinen, Sara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816762
Tiivistelmä
Leskinen, Sara. Päiväkodin pedagoginen musiikkikansio. Helsinki, syksy 2015, 70s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota musiikkikansio erään helsinkiläisen yksityisen päiväkodin varhaiskasvattajille. Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen produkti. Tarkoituksena oli kehittää päiväkodin varhaiskasvattajille työväline, jota käyttämällä päiväkodin lapset saavat laadukasta varhaisiän musiikkikasvatusta.
Varhaiskasvatusikäisten lasten musiikkikasvatus on tärkeää, sillä se edistää lasten tasapainoista kasvua. Musiikkikasvatus tuo lapselle kokemuksia ja kehittää lapsen musiikillisia valmiuksia. Hyvin toteutettu musiikkikasvatus voi tuoda lapselle iloa ja turvallisuuden tunteita, minkä lisäksi luovuus ja itseilmaisu kehittyvät musiikkikasvatuksen avulla. Varhaisiän musiikkikasvatuksen toimintatapoja ovat loruttelu, laulaminen, liikkuminen, soittaminen, kuuntelu, maalaaminen ja draama.
Musiikkikansioon koottiin aluksi teoriaa 1–5-vuotiaiden lasten musiikkikasvatuksesta sekä ideoita päiväkodin musiikkihetkille. Päiväkodin varhaiskasvattajat saivat musiikkikansion ensimmäisen version käyttöönsä kahden viikon kokeilujaksolle, jonka jälkeen heiltä kerättiin musiikkikansiosta palaute. Musiikkikansio muokattiin lopulliseen muotoonsa hyödyntäen saatua palautetta.
Varhaiskasvattajien antama palaute musiikkikansiosta oli pääosin positiivista. Musiikkikansiota pidettiin selkeänä kokonaisuutena, se koettiin tarpeelliseksi, ja varhaiskasvattajat saivat uusia ideoita musiikkikasvatukseen. Musiikkikansio jää päiväkotiin sähköisenä ja paperiversiona, jotta sitä voidaan muokata ja kehittää tulevaisuudessa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, musiikkikasvatus, päiväkodit, opetusaineisto
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli koota musiikkikansio erään helsinkiläisen yksityisen päiväkodin varhaiskasvattajille. Opinnäytetyö oli kehittämispainotteinen produkti. Tarkoituksena oli kehittää päiväkodin varhaiskasvattajille työväline, jota käyttämällä päiväkodin lapset saavat laadukasta varhaisiän musiikkikasvatusta.
Varhaiskasvatusikäisten lasten musiikkikasvatus on tärkeää, sillä se edistää lasten tasapainoista kasvua. Musiikkikasvatus tuo lapselle kokemuksia ja kehittää lapsen musiikillisia valmiuksia. Hyvin toteutettu musiikkikasvatus voi tuoda lapselle iloa ja turvallisuuden tunteita, minkä lisäksi luovuus ja itseilmaisu kehittyvät musiikkikasvatuksen avulla. Varhaisiän musiikkikasvatuksen toimintatapoja ovat loruttelu, laulaminen, liikkuminen, soittaminen, kuuntelu, maalaaminen ja draama.
Musiikkikansioon koottiin aluksi teoriaa 1–5-vuotiaiden lasten musiikkikasvatuksesta sekä ideoita päiväkodin musiikkihetkille. Päiväkodin varhaiskasvattajat saivat musiikkikansion ensimmäisen version käyttöönsä kahden viikon kokeilujaksolle, jonka jälkeen heiltä kerättiin musiikkikansiosta palaute. Musiikkikansio muokattiin lopulliseen muotoonsa hyödyntäen saatua palautetta.
Varhaiskasvattajien antama palaute musiikkikansiosta oli pääosin positiivista. Musiikkikansiota pidettiin selkeänä kokonaisuutena, se koettiin tarpeelliseksi, ja varhaiskasvattajat saivat uusia ideoita musiikkikasvatukseen. Musiikkikansio jää päiväkotiin sähköisenä ja paperiversiona, jotta sitä voidaan muokata ja kehittää tulevaisuudessa.
Asiasanat: varhaiskasvatus, musiikkikasvatus, päiväkodit, opetusaineisto