Kukkaisviikot Tampereen tapahtumakentässä
Pentikäinen, Milla-Roosa (2015)
Pentikäinen, Milla-Roosa
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816700
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Kukkaisviikot-tapahtuman merkitys Tampereen tapahtumakentässä. Tutkimustehtävässä tarkasteltiin tapahtuman kävijöiden ja yhteistyökumppaneiden motiivia osallistua tapahtumaan, minkä myötä pyrittiin selvittämään Kukkaisviikkojen vetovoimaisuutta ja merkitystä. Lisäksi tutkittiin tapahtuman kävijöiden ja yhteistyökumppaneiden mielipiteitä ja ideoita tapahtuman kehitysehdotuksista.
Kukkaisviikot on vuosittain järjestettävä Tampereen keskustan kesätapahtuma, joka kestää kahdeksan päivää heinä-elokuun vaihteessa. Kukkaisviikot on tapahtumasisällöltään hyvin erilainen verrattuna muihin Tampereen tapahtumiin, sillä tapahtuma on ikärajaton ja ilmainen. Tapahtumaa ei ole ennen tutkittu palautekyselyitä erikoisemmin, minkä myötä tutkimustehtävälle oli tilausta. Työn toimeksiantaja oli Tampereen kaupungin keskustan kehittämisyhdistys Tampere Tunnetuksi ry.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla Kukkaisviikkojen kävijöitä ja yhteistyökumppaneita. Teemahaastattelu sisälsi kolme teemaa: kävijän ja yhteistyökumppanin osallistumismotiivi tapahtumaan, kokemukset ja odotukset tapahtumasta ja tapahtuman jatkokehittäminen. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä toimi sisällönnalyysi. Tutkimuksessa käytettiin ainestolähtöistä lähestymistapaa, jolloin tutkimusaineistosta luotiin kokonaisuus aineistosta käsin. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin asiakaskokemuksen syntyä, asiakkaan kokemuksia ja odotuksia, tapahtuman markkinointia sekä maineen ja mielikuvien vaikutusta tapahtumaan.
Tämä tutkimus osoitti, että Kukkaisviikot on merkitykseltään erittäin odotettu tapahtuma, jolla on vakiintunut asema Tampereen tapahtumakentässä. Kävijät ja yhteistyökumppanit pitävät tapahtuman avoimuutta ja matalaa osallistumiskynnystä äärimmäisen tärkeänä ominaisuutena. Tapahtuman kävijät saapuvat Kukkaisviikoille laadukkaan ja monipuolisen ohjelmasisällön vuoksi, sekä nauttiakseen kaupungin kauniista kukkaloistosta. Yhteistyökumppaneiden mukaan tapahtuma tarjoaa mahdollisuuden kenen tahansa tulla tuomaan toimintaansa esille. Tuloksista kävi ilmi, että jatkotoimenpiteiksi tapahtumaa tulisi kehittää uusilla trendi-ilmestyksillä ja nuorille suunnattua ohjelmaa tulisi olla enemmän tarjolla. Muita ikäryhmiä unohtamatta, tapahtuman perinneohjelmia tulisi tuoda uudelleen esiin.
Kukkaisviikot on vuosittain järjestettävä Tampereen keskustan kesätapahtuma, joka kestää kahdeksan päivää heinä-elokuun vaihteessa. Kukkaisviikot on tapahtumasisällöltään hyvin erilainen verrattuna muihin Tampereen tapahtumiin, sillä tapahtuma on ikärajaton ja ilmainen. Tapahtumaa ei ole ennen tutkittu palautekyselyitä erikoisemmin, minkä myötä tutkimustehtävälle oli tilausta. Työn toimeksiantaja oli Tampereen kaupungin keskustan kehittämisyhdistys Tampere Tunnetuksi ry.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin teemahaastattelemalla Kukkaisviikkojen kävijöitä ja yhteistyökumppaneita. Teemahaastattelu sisälsi kolme teemaa: kävijän ja yhteistyökumppanin osallistumismotiivi tapahtumaan, kokemukset ja odotukset tapahtumasta ja tapahtuman jatkokehittäminen. Tutkimusaineiston analyysimenetelmänä toimi sisällönnalyysi. Tutkimuksessa käytettiin ainestolähtöistä lähestymistapaa, jolloin tutkimusaineistosta luotiin kokonaisuus aineistosta käsin. Työn teoriaosuudessa käsiteltiin asiakaskokemuksen syntyä, asiakkaan kokemuksia ja odotuksia, tapahtuman markkinointia sekä maineen ja mielikuvien vaikutusta tapahtumaan.
Tämä tutkimus osoitti, että Kukkaisviikot on merkitykseltään erittäin odotettu tapahtuma, jolla on vakiintunut asema Tampereen tapahtumakentässä. Kävijät ja yhteistyökumppanit pitävät tapahtuman avoimuutta ja matalaa osallistumiskynnystä äärimmäisen tärkeänä ominaisuutena. Tapahtuman kävijät saapuvat Kukkaisviikoille laadukkaan ja monipuolisen ohjelmasisällön vuoksi, sekä nauttiakseen kaupungin kauniista kukkaloistosta. Yhteistyökumppaneiden mukaan tapahtuma tarjoaa mahdollisuuden kenen tahansa tulla tuomaan toimintaansa esille. Tuloksista kävi ilmi, että jatkotoimenpiteiksi tapahtumaa tulisi kehittää uusilla trendi-ilmestyksillä ja nuorille suunnattua ohjelmaa tulisi olla enemmän tarjolla. Muita ikäryhmiä unohtamatta, tapahtuman perinneohjelmia tulisi tuoda uudelleen esiin.