Supportiivinen viestintä työhyvinvoinnin edistäjänä
Alanko, Vilna (2015)
Alanko, Vilna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716674
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716674
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkökulmia liittyy supportiiviseen viestintään työyhteisössä, kuinka työyhteisön viestintää voidaan kehittää supportiivisemmaksi ja millä tavoin työhyvinvointia voidaan parantaa supportiivisen viestinnän keinoin. Lisäksi tarkoituksena oli kartoittaa supportiivisesta viestinnästä ja työnhyvinvoinnista syntyviä mielikuvia sekä käytännön elämän kokemuksia supportiivisen viestinnän ja työnhyvinvoinnin toteutumisesta työyhteisöissä. Opinnäytetyö rajattiin käsittelemään pääasiassa kahden henkilön välisiä suullisia viestintätilanteita.
Supportiivinen viestintä tähtää tehokkaaseen, ihmissuhteita edistävään viestinnän tapaan. Supportiivinen viestijä ottaa huomioon toisten tunteet ja pyrkii viestinnällään osoittamaan arvostusta ja myötätuntoa keskustelukumppaniaan kohtaan tinkimättä kuitenkaan viestinnän rehellisyydestä ja täsmällisyydestä.
Työnhyvinvointi on kokonaisvaltainen termi, joka toteutuakseen edellyttää henkilöstön hyvää toimintakykyä, viihtyvyyttä ja motivaatiota sekä myönteistä yleistunnelmaa työyhteisössä. Supportiivinen viestintä ja työhyvinvointi ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa, ja työhyvinvointia edistetään pitkälti nimenomaan supportiivisen viestinnän keinoin.
Empiirinen tutkimus toteutettiin elo–syyskuun 2015 aikana laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimus oli kaksiosainen, ja siihen kuului kyselynomainen mielikuvakartoitus sekä syvemmälle luotaavat puolistrukturoidut haastattelut.
Tutkimus paljasti tutkittavien toivovan työyhteisöissä avointa vuorovaikutusta, keskinäistä kunnioitusta, aitoa kuuntelemista, yhteistoiminnallisuutta, kiitoksen ja rehellisen palautteen antamista, joustavuutta sekä oikeudenmukaista ja toimeen tarttuvaa työnjohtoa. Tutkimustulosten perusteella on selvää, että työnhyvinvointia on mahdotonta saavuttaa ilman supportiivista työyhteisöviestintää.
Supportiivinen viestintä tähtää tehokkaaseen, ihmissuhteita edistävään viestinnän tapaan. Supportiivinen viestijä ottaa huomioon toisten tunteet ja pyrkii viestinnällään osoittamaan arvostusta ja myötätuntoa keskustelukumppaniaan kohtaan tinkimättä kuitenkaan viestinnän rehellisyydestä ja täsmällisyydestä.
Työnhyvinvointi on kokonaisvaltainen termi, joka toteutuakseen edellyttää henkilöstön hyvää toimintakykyä, viihtyvyyttä ja motivaatiota sekä myönteistä yleistunnelmaa työyhteisössä. Supportiivinen viestintä ja työhyvinvointi ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa, ja työhyvinvointia edistetään pitkälti nimenomaan supportiivisen viestinnän keinoin.
Empiirinen tutkimus toteutettiin elo–syyskuun 2015 aikana laadullisia tutkimusmenetelmiä hyödyntäen. Tutkimus oli kaksiosainen, ja siihen kuului kyselynomainen mielikuvakartoitus sekä syvemmälle luotaavat puolistrukturoidut haastattelut.
Tutkimus paljasti tutkittavien toivovan työyhteisöissä avointa vuorovaikutusta, keskinäistä kunnioitusta, aitoa kuuntelemista, yhteistoiminnallisuutta, kiitoksen ja rehellisen palautteen antamista, joustavuutta sekä oikeudenmukaista ja toimeen tarttuvaa työnjohtoa. Tutkimustulosten perusteella on selvää, että työnhyvinvointia on mahdotonta saavuttaa ilman supportiivista työyhteisöviestintää.