YHTEISTYÖLLÄ LAATUA VANHUSTEN RAVITSEMUKSEEN : Projekti ravitsemuksen kehittämiseen palveluasumisessa
Kupari, Marja; Peltola, Juulia (2015)
Kupari, Marja
Peltola, Juulia
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716656
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme lähti työelämän tarpeesta saada tietoa ja kertausta vanhusten ravitsemuksesta palveluasumisen hoito- ja keittiöhenkilökunnalle sekä ravitsemuksen vaikutuksista vanhusten terveyteen ja hyvinvointiin. Lisäksi heidän toiveenaan oli saada ravitsemus asiakaslähtöisemmäksi. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli selvittää hoito- sekä keittiöhenkilökunnan mielipiteitä ja kokemuksia vanhusten ravitsemuksesta palveluasumisessa. Tavoitteenamme oli löytää hoito- ja keittiöhenkilökunnalle yhteinen kehittämishaaste, jota he lähtivät toteuttamaan käytännössä. Toteutimme opinnäytetyömme projektina.
Haastattelimme kolmen eri palveluasumisyksikön hoito- ja keittiöhenkilökuntaa. Haastatteluiden tarkoituksena oli kerätä konkreettisia kehittämistarpeita, jotka mukailivat opinnäytetyömme tavoitteita. Haastatteluissa esiin nousseista kehittämistarpeista muodostui kehittämishaasteita. Kehittämishaasteiden tavoitteena oli tiivistää hoito- ja keittiöhenkilökunnan keskinäistä yhteistyötä sekä kiinnittää henkilökunnan huomio asiakaslähtöisyyteen ja ravitsemuksen merkitykseen vanhusten hyvinvoinnissa. Lopuksi pidimme kaksi esittelytilaisuutta, joissa kerroimme opinnäytetyöstämme ja haastatteluiden tuloksista.
Tuloksien mukaan yhteistyötä parantaviksi asioiksi haluttiin säännöllisesti pidettäviä palavereita tai kahvitaukoja. Asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi ehdotettiin koulutuksia henkilökunnalle sekä asiakastyytyväisyyskyselyjä. Ensimmäisessä esittelytilaisuudessa kehittämishaasteeksi valittiin yhteistyötä hoito- ja keittiöhenkilökunnan välillä kehittävä päämäärä. Toisessa esittelytilaisuudessa kehittämishaaste jäi valitsematta.
Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia, miten kehittämishaasteet olivat vaikuttaneet työelämässä, miten niitä toteutettiin tai oliko niitä kehitetty vieläkin eteenpäin. Lisäksi haastatteluissa noussut yhteiseen koulutuksen tarve vanhusten ravitsemuksesta voitaisiin toteuttaa opinnäytetyönä.
Haastattelimme kolmen eri palveluasumisyksikön hoito- ja keittiöhenkilökuntaa. Haastatteluiden tarkoituksena oli kerätä konkreettisia kehittämistarpeita, jotka mukailivat opinnäytetyömme tavoitteita. Haastatteluissa esiin nousseista kehittämistarpeista muodostui kehittämishaasteita. Kehittämishaasteiden tavoitteena oli tiivistää hoito- ja keittiöhenkilökunnan keskinäistä yhteistyötä sekä kiinnittää henkilökunnan huomio asiakaslähtöisyyteen ja ravitsemuksen merkitykseen vanhusten hyvinvoinnissa. Lopuksi pidimme kaksi esittelytilaisuutta, joissa kerroimme opinnäytetyöstämme ja haastatteluiden tuloksista.
Tuloksien mukaan yhteistyötä parantaviksi asioiksi haluttiin säännöllisesti pidettäviä palavereita tai kahvitaukoja. Asiakaslähtöisyyden kehittämiseksi ehdotettiin koulutuksia henkilökunnalle sekä asiakastyytyväisyyskyselyjä. Ensimmäisessä esittelytilaisuudessa kehittämishaasteeksi valittiin yhteistyötä hoito- ja keittiöhenkilökunnan välillä kehittävä päämäärä. Toisessa esittelytilaisuudessa kehittämishaaste jäi valitsematta.
Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia, miten kehittämishaasteet olivat vaikuttaneet työelämässä, miten niitä toteutettiin tai oliko niitä kehitetty vieläkin eteenpäin. Lisäksi haastatteluissa noussut yhteiseen koulutuksen tarve vanhusten ravitsemuksesta voitaisiin toteuttaa opinnäytetyönä.