Lasten kokemuksia yksilöllisestä kohtaamisesta päiväkodissa
Niissalo, Johanna; Pavel, Diana (2015)
Niissalo, Johanna
Pavel, Diana
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716651
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716651
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Niissalo, Johanna & Pavel, Diana. Lasten kokemuksia yksilöllisestä kohtaamisesta päiväkodissa.
Helsinki, syksy 2015, 62 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esiin lapsen oma ääni päiväkodissa ja kehittää päiväkodin toimintaa niin, että lapsen yksilöllinen kohtaaminen toteutuisi paremmin. Työelämän yhteistyökumppanina oli Vantaan kaupungin päiväkoti, jonka lapsia tutkimukseen haastateltiin. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastatteluna. Haastateltavia oli 13. Vastausten analysointi tapahtui teemoittelun avulla.
Tutkimustulosten perusteella lapset pitivät leikkiä tärkeimpänä asiana päiväkodissa. He kokivat kuitenkin, että leikkiminen päiväkodissa on melko rajattua etenkin leikin keston suhteen. Lisäksi he toivoivat, että aikuiset osallistuisivat enemmän leikkiin. Lapset toivat esiin myös kiusaamisen päiväkodissa. Ristiriitatilanteisiin he kaipasivat niiden perusteellisempaa selvittämistä aikuisilta. Aikuisten ja lasten välinen vuorovaikutus koettiin tärkeäksi, mutta toisinaan riittämättömäksi. Lapset kokivat kuitenkin, että aikuiset päiväkodissa ovat turvallisia. He ajattelivat aikuisten tuntevan heidät hyvin ja tunnistavan heidän yksilölliset tarpeensa. Aikuiset myös auttoivat lapsia, jos he tarvitsivat apua jossakin.
Lasten vastausten perusteella laadimme kolme kehittämisideaa, joiden avulla päiväkoti voisi kehittää toimintaansa niin, että yksilöllinen hoito toteutuisi paremmin. Kehittämisideat koskevat ristiriitatilanteiden selvittämistä, leikkiä sekä vuorovaikutuksen suunnittelua.
Asiasanat: yksilöllisyys, yksilöllinen hoito, lapsilähtöisyys, varhaiskasvatus, kohtaaminen, vuorovaikutus
Niissalo, Johanna & Pavel, Diana. Lasten kokemuksia yksilöllisestä kohtaamisesta päiväkodissa.
Helsinki, syksy 2015, 62 s., 1 liite.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuoda esiin lapsen oma ääni päiväkodissa ja kehittää päiväkodin toimintaa niin, että lapsen yksilöllinen kohtaaminen toteutuisi paremmin. Työelämän yhteistyökumppanina oli Vantaan kaupungin päiväkoti, jonka lapsia tutkimukseen haastateltiin. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen tutkimuksen menetelmin. Aineisto kerättiin teemahaastatteluna. Haastateltavia oli 13. Vastausten analysointi tapahtui teemoittelun avulla.
Tutkimustulosten perusteella lapset pitivät leikkiä tärkeimpänä asiana päiväkodissa. He kokivat kuitenkin, että leikkiminen päiväkodissa on melko rajattua etenkin leikin keston suhteen. Lisäksi he toivoivat, että aikuiset osallistuisivat enemmän leikkiin. Lapset toivat esiin myös kiusaamisen päiväkodissa. Ristiriitatilanteisiin he kaipasivat niiden perusteellisempaa selvittämistä aikuisilta. Aikuisten ja lasten välinen vuorovaikutus koettiin tärkeäksi, mutta toisinaan riittämättömäksi. Lapset kokivat kuitenkin, että aikuiset päiväkodissa ovat turvallisia. He ajattelivat aikuisten tuntevan heidät hyvin ja tunnistavan heidän yksilölliset tarpeensa. Aikuiset myös auttoivat lapsia, jos he tarvitsivat apua jossakin.
Lasten vastausten perusteella laadimme kolme kehittämisideaa, joiden avulla päiväkoti voisi kehittää toimintaansa niin, että yksilöllinen hoito toteutuisi paremmin. Kehittämisideat koskevat ristiriitatilanteiden selvittämistä, leikkiä sekä vuorovaikutuksen suunnittelua.
Asiasanat: yksilöllisyys, yksilöllinen hoito, lapsilähtöisyys, varhaiskasvatus, kohtaaminen, vuorovaikutus