Yrityksen ja sen brändin tunnettuus sekä mainonnan vaikuttavuus
Ilola, Teresa; Karvonen, Janette (2015)
Ilola, Teresa
Karvonen, Janette
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716625
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajamme VMP Groupin tunnettuutta Pohjanmaan alueella ja tutkia mainonnan vaikuttavuutta. Tutkimusmenetelmänämme käytimme määrällistä tutkimusta.
Opinnäytetyömme keskittyi kahteen isompaan osa-alueeseen: brändiin ja siihen, kuinka mainonta vaikuttaa brändiin. Brändi-käsitteen laajuuden huomioon ottaen rajasimme teoriaosuuden aihealueitamme brändin peruspiirteistä brändin rakentamiseen ja sen kehittämiseen sekä siihen, kuinka mainonta on osana brändin kehittämistä. Näiden lisäksi keskityimme henkilöstöpalveluyritysten maailmaan ja niiden erityispiirteisiin.
Päädyimme toteuttamaan tutkimuksen kyselyn muodossa ja kysely lähetettiin noin 4000 yritykselle Pohjanmaan alueella VMP Groupin nimissä. Tiedot yrityksistä saatiin VMP Groupin asiakasrekisteristä, Internetin julkisista lähteistä sekä Asiakastiedon palvelusta. Kyselyn toteutuksessa käytimme koulun tarjoamaa Webropol-ohjelmaa. Vastausaikaa kyselyyn oli kolme viikkoa. Tämän ajan sisällä lähetimme lisäksi kaksi muistutusviestiä.
Tutkimustuloksista selvisi, että VMP Group on hyvin tunnettu Pohjanmaan alueella. Tutkimustuloksia voitiin soveltaa ja käyttää hyödyksi, sillä vastauksista nousi esille pieniä, mutta tärkeitä yksityiskohtia sekä yksittäisiä kommentteja.
Opinnäytetyömme keskittyi kahteen isompaan osa-alueeseen: brändiin ja siihen, kuinka mainonta vaikuttaa brändiin. Brändi-käsitteen laajuuden huomioon ottaen rajasimme teoriaosuuden aihealueitamme brändin peruspiirteistä brändin rakentamiseen ja sen kehittämiseen sekä siihen, kuinka mainonta on osana brändin kehittämistä. Näiden lisäksi keskityimme henkilöstöpalveluyritysten maailmaan ja niiden erityispiirteisiin.
Päädyimme toteuttamaan tutkimuksen kyselyn muodossa ja kysely lähetettiin noin 4000 yritykselle Pohjanmaan alueella VMP Groupin nimissä. Tiedot yrityksistä saatiin VMP Groupin asiakasrekisteristä, Internetin julkisista lähteistä sekä Asiakastiedon palvelusta. Kyselyn toteutuksessa käytimme koulun tarjoamaa Webropol-ohjelmaa. Vastausaikaa kyselyyn oli kolme viikkoa. Tämän ajan sisällä lähetimme lisäksi kaksi muistutusviestiä.
Tutkimustuloksista selvisi, että VMP Group on hyvin tunnettu Pohjanmaan alueella. Tutkimustuloksia voitiin soveltaa ja käyttää hyödyksi, sillä vastauksista nousi esille pieniä, mutta tärkeitä yksityiskohtia sekä yksittäisiä kommentteja.