Leikinvalintataulu varhaiskasvattajan työvälineenä
Mustonen, Janessa; Siermala, Karoliina (2015)
Mustonen, Janessa
Siermala, Karoliina
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716620
Tiivistelmä
Mustonen, Janessa & Siermala, Karoliina. Leikinvalintataulu varhaiskasvattajan työvälineenä. Syksy 2015. 55 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, tukeeko leikinvalinta-taulu lapsen pitkäkestoista leikkiä. Tavoitteena oli lisäksi ottaa selvää, mitä muita hyötyjä ja haittoja taulu tuo päiväkotiin, kun se otetaan käyttöön myös päivä-kodin nuorimmilla lapsilla. Kerätty aineisto pohjautui havainnointipäiväkirjoihin, 17 lapsen haastatteluihin sekä neljän työntekijän vastauksiin. Havainnointi leikinvalintataulun käytöstä tehtiin viisi kertaa kevään aikana ja henkilö-kunnan vastaukset kerättiin kyselylomakkeilla. Lapset haastateltiin valmiilla kysymyspohjilla päiväkodissa. Päiväkotiin oltiin yhteydessä tiiviisti, jotta taulun käytöstä saataisiin mahdollisimman todenmukainen käsitys. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Aineiston teemoittelusta selvisi, että leikinvalintataulusta oli lyhyen ajan sisällä tullut useita positiivisia vaikutuksia päiväkodin arkeen. Henkilökunta koki, että leikinvalintataulu on ainakin osittain tukenut leikin pitkäkestoisuutta. Kuitenkin näin lyhytkestoisella kehittämistyöllä on vaikeaa sanoa, onko juuri leikinvalintataulu vaikuttanut leikin pitkäkestoisuuteen. Taulu vaikutti henkilökunnan mukaan positiivisesti leikkien rauhallisuuteen ja leikin loogiseen etenemiseen.
Jatkotutkimusaiheena olisi hyödyllistä selvittää, millä tavoin leikinvalintataulu vaikuttaa lapsiin, kun sitä on käytetty jo useampia kuukausia tai vuosia. On tärkeää selvittää, onko leikinvalintataulusta selkeästi hyötyä päiväkodeissa pidempiaikaisesti, vai onko se vain lapsille ”kiva juttu”.
Avainsanat: Leikinvalintataulu, leikki, osallisuus
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli selvittää, tukeeko leikinvalinta-taulu lapsen pitkäkestoista leikkiä. Tavoitteena oli lisäksi ottaa selvää, mitä muita hyötyjä ja haittoja taulu tuo päiväkotiin, kun se otetaan käyttöön myös päivä-kodin nuorimmilla lapsilla. Kerätty aineisto pohjautui havainnointipäiväkirjoihin, 17 lapsen haastatteluihin sekä neljän työntekijän vastauksiin. Havainnointi leikinvalintataulun käytöstä tehtiin viisi kertaa kevään aikana ja henkilö-kunnan vastaukset kerättiin kyselylomakkeilla. Lapset haastateltiin valmiilla kysymyspohjilla päiväkodissa. Päiväkotiin oltiin yhteydessä tiiviisti, jotta taulun käytöstä saataisiin mahdollisimman todenmukainen käsitys. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisia eli kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä.
Aineiston teemoittelusta selvisi, että leikinvalintataulusta oli lyhyen ajan sisällä tullut useita positiivisia vaikutuksia päiväkodin arkeen. Henkilökunta koki, että leikinvalintataulu on ainakin osittain tukenut leikin pitkäkestoisuutta. Kuitenkin näin lyhytkestoisella kehittämistyöllä on vaikeaa sanoa, onko juuri leikinvalintataulu vaikuttanut leikin pitkäkestoisuuteen. Taulu vaikutti henkilökunnan mukaan positiivisesti leikkien rauhallisuuteen ja leikin loogiseen etenemiseen.
Jatkotutkimusaiheena olisi hyödyllistä selvittää, millä tavoin leikinvalintataulu vaikuttaa lapsiin, kun sitä on käytetty jo useampia kuukausia tai vuosia. On tärkeää selvittää, onko leikinvalintataulusta selkeästi hyötyä päiväkodeissa pidempiaikaisesti, vai onko se vain lapsille ”kiva juttu”.
Avainsanat: Leikinvalintataulu, leikki, osallisuus