Opetussuunnitelman laatiminen musiikin perusopetukseen kansainväliselle musiikkikoululle : Perusteita ja prosessin kuvausta
Ablouh, Anna-Mari (2015)
Ablouh, Anna-Mari
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716613
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716613
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee opetussuunnitelmaprosessia, jonka toteutin toimeksiantona International School of Music Ry:lle. Prosessin tuloksena syntynyt opetussuunnitelma on opinnäytetyön liitteenä. Työn taustaosassa kuvailen lyhyesti opetusfilosofiaa, johon kyseessä oleva opetussuunnitelma perustui. Kuvailen myös ABRSM-tasokoejärjestelmän, joka on pohjana musiikkikoulun tasokokeille.
Opetussuunnitelman laatiminen oli monivaiheinen polku ja edellytti laajaa yhteistyötä. Siinä oli mukana kyseisen oppilaitoksen opettajia ja oppilaita, oppilaiden vanhempia sekä Helsingin kaupungin kulttuuri- ja opetustoimen edustajia.
Prosessissa oli aluksi otettava selvää mitä laki ja asetukset edellyttävät tällaiselta opetussuunnitelmalta. Sen jälkeen oli luotava ja kirjattava oppilaitoksen missio, visio ja tavoitteet toiminnalle, käytävä arvokeskustelua ja päätettävä minkälaiseen oppimiskäsitykseen opetussuunnitelma pohjautuisi. Oli myös mietittävä sitä miten Simultaneous Learning -opettamisen malli, sekä ABRSM-tasokoejärjestelmä soveltuu toteutettavaksi opetuksessa, jolla haetaan taiteen perusopetuslupaa. Opetussuunnitelman laatimisen prosessi oli siis samalla kertaa tietynlainen ISM:n kehitystyökalu, koska ISM tuoreena musiikkikouluna vasta hakee toimintamuotojaan.
Uskon, että tästä opinnäytetyöstä voisi olla apua myös muille, jotka joutuvat työssään pukemaan kirjalliseen asuun opetussuunnitelmiaan.
Asiasanat: opetussuunnitelma, opetuksen arvot, konstruktivistinen oppimiskäsitys, ABRSM-exams, Simultaneous Learning
Opetussuunnitelman laatiminen oli monivaiheinen polku ja edellytti laajaa yhteistyötä. Siinä oli mukana kyseisen oppilaitoksen opettajia ja oppilaita, oppilaiden vanhempia sekä Helsingin kaupungin kulttuuri- ja opetustoimen edustajia.
Prosessissa oli aluksi otettava selvää mitä laki ja asetukset edellyttävät tällaiselta opetussuunnitelmalta. Sen jälkeen oli luotava ja kirjattava oppilaitoksen missio, visio ja tavoitteet toiminnalle, käytävä arvokeskustelua ja päätettävä minkälaiseen oppimiskäsitykseen opetussuunnitelma pohjautuisi. Oli myös mietittävä sitä miten Simultaneous Learning -opettamisen malli, sekä ABRSM-tasokoejärjestelmä soveltuu toteutettavaksi opetuksessa, jolla haetaan taiteen perusopetuslupaa. Opetussuunnitelman laatimisen prosessi oli siis samalla kertaa tietynlainen ISM:n kehitystyökalu, koska ISM tuoreena musiikkikouluna vasta hakee toimintamuotojaan.
Uskon, että tästä opinnäytetyöstä voisi olla apua myös muille, jotka joutuvat työssään pukemaan kirjalliseen asuun opetussuunnitelmiaan.
Asiasanat: opetussuunnitelma, opetuksen arvot, konstruktivistinen oppimiskäsitys, ABRSM-exams, Simultaneous Learning