Luo sisältöä verkkoon, hanki asiakkaita : case: Maintex Suomi Oy
Koivisto, Mikko (2015)
Koivisto, Mikko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716603
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716603
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan internetmarkkinoinnin uuden trendin eli sisältömarkkinoinnin perusteita ja mahdollisuuksia. Sisältömarkkinointi keskittyy hyödyllisen sisällön tuotantoon. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Maintex Suomi Oy, joka on suomalainen teollisuuden kunnossapidon, teollisuuskalusteiden sekä teollisuuden työkaluihin ja koneisiin liittyvien palveluiden ja tuotteiden maahantuoja sekä jälleenmyyjä.
Opinnäytetyössä tutkittiin useita kirjallisia lähteitä positiivisen näkyvyyden saamisesta asiakkaiden silmissä kustannustehokkaasti. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään yleisimmät internetin kanavat eli sähköiset verkostot, joilla tavoittaa asiakas. Kyseiset kanavat ovat internetin ajanjaksolla muokkautuneet sosiaalisiksi kanaviksi, joiden linkittyminen toisiinsa on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Opinnäytetyössä tuodaan esille eri verkostoja ja kanavia toimivan sisällöntuotannon aikaansaamiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin aikaiseksi ajatuksia herättävä sekä teoreettiseen tietoon perustuva työ, joka antaa vaihtoehdon tolkuttomalle markkinointibudjetille. Sisältömarkkinointi on organisaation kommunikointia, oman osaamisensa esilletuontia, kiinnostavan ja hyödyllisen materiaalin tuotantoa sekä näiden asioiden johdosta alan mielipidejohtajuuden tavoittelua.
Käytännön tuloksena opinnäytetyö tarjoaa tilaajalleen laajan, mutta helposti luettavan teoreettisen osuuden sisältömarkkinoinnista sekä sen eri vaiheista ja toimenpiteistä. Lisäksi vuoden 2016 loppuun suunniteltu ja rytmitetty julkaisukalenteri antaa hyvän lähtökohdan pitkäaikaisemmalle sisältösuunnitelmalle. Sisältömarkkinoinnin osaajien eli Maintex Oy:n työntekijöiden mukaan tuominen tuotantoprosessiin oli lähtökohtaisesti onnistunut, mutta tulevaisuudessa sen kehittämisen haasteet nousevat oleelliseen osaan kokonaisuutta. Tilanne on haasteellinen, sillä Maintex Oy:n henkilökunnan omakohtainen osaaminen verkkoratkaisuissa on olematonta, mutta tietotaito alan osaamisesta ja asiakaspalvelusta on monien vuosikymmenien mittainen.
Opinnäytetyössä tutkittiin useita kirjallisia lähteitä positiivisen näkyvyyden saamisesta asiakkaiden silmissä kustannustehokkaasti. Lisäksi opinnäytetyössä esitellään yleisimmät internetin kanavat eli sähköiset verkostot, joilla tavoittaa asiakas. Kyseiset kanavat ovat internetin ajanjaksolla muokkautuneet sosiaalisiksi kanaviksi, joiden linkittyminen toisiinsa on enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Opinnäytetyössä tuodaan esille eri verkostoja ja kanavia toimivan sisällöntuotannon aikaansaamiseksi.
Opinnäytetyön tuloksena saatiin aikaiseksi ajatuksia herättävä sekä teoreettiseen tietoon perustuva työ, joka antaa vaihtoehdon tolkuttomalle markkinointibudjetille. Sisältömarkkinointi on organisaation kommunikointia, oman osaamisensa esilletuontia, kiinnostavan ja hyödyllisen materiaalin tuotantoa sekä näiden asioiden johdosta alan mielipidejohtajuuden tavoittelua.
Käytännön tuloksena opinnäytetyö tarjoaa tilaajalleen laajan, mutta helposti luettavan teoreettisen osuuden sisältömarkkinoinnista sekä sen eri vaiheista ja toimenpiteistä. Lisäksi vuoden 2016 loppuun suunniteltu ja rytmitetty julkaisukalenteri antaa hyvän lähtökohdan pitkäaikaisemmalle sisältösuunnitelmalle. Sisältömarkkinoinnin osaajien eli Maintex Oy:n työntekijöiden mukaan tuominen tuotantoprosessiin oli lähtökohtaisesti onnistunut, mutta tulevaisuudessa sen kehittämisen haasteet nousevat oleelliseen osaan kokonaisuutta. Tilanne on haasteellinen, sillä Maintex Oy:n henkilökunnan omakohtainen osaaminen verkkoratkaisuissa on olematonta, mutta tietotaito alan osaamisesta ja asiakaspalvelusta on monien vuosikymmenien mittainen.