Seksuaalikasvatus Rauman varhaiskasvatuksessa
Haapala, Krista; Venttola, Katariina (2015)
Haapala, Krista
Venttola, Katariina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716576
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111716576
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tutkia seksuaalikasvatusta Rauman varhaiskasvatuksessa ja kerätä tietoa siitä, miten seksuaalikasvatus näkyy lastentarhanopettajien käytännön työssä Rauman kaupungin päiväkodeissa. Käytimme opinnäytetyömme pohjana WHO:n asettamia seksuaalikasvatuksen standardeja ja THL:n julkaisemaa seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelmaa.
Olemme toteuttaneet työssämme pienimuotoisen sähköisen kyselyn Rauman kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajille seksuaalikasvatuksen osallisuudesta varhaiskasvatuksessa. Kyselyn avulla pystyimme tekemään johtopäätöksiä siitä, miten paljon raumalaiset lastentarhanopettajat ovat työssään panostaneet lasten seksuaalikasvatukseen ja kuinka paljon he siitä tietävät. Kartoitimme myös Rauman kaupungin yleisen varhaiskasvatussuunnitelman, jotta selviäisi onko siihen sisällytetty seksuaalikasvatusta.
Sähköisen kyselymme tavoitteena oli myös selvittää ovatko Raumalaiset lastentarhanopettajat keskustelleet lasten kanssa muun muassa sukupuolirooleista, eri kehonosista, oman kehon oikeuksista ja siitä, mistä vauvat tulevat. Halusimme tietää myös opetetaanko lapsille hyödyllisiä turvataitoja ja kokevatko lastentarhanopettajat omaavansa riittävät valmiudet edellä mainittujen asioiden käsittelyyn päiväkodin arjessa.
Opinnäytetyömme tutkimusmenetelmänä käytimme kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kyselymme tulokset havainnollistettiin selkeisiin diagrammi taulukoihin. Opinnäytetyömme tulokset osoittivat, että raumalaiset lastentarhanopettajat eivät olleet käsitelleet seksuaalikasvatukseen liittyviä aiheita käytännön työssään kovinkaan paljon. Suurin osa koki kuitenkin omaavansa tarvittavat valmiudet kyseenomaisten aiheiden käsittelemiseen.
Olemme toteuttaneet työssämme pienimuotoisen sähköisen kyselyn Rauman kaupungin päiväkotien lastentarhanopettajille seksuaalikasvatuksen osallisuudesta varhaiskasvatuksessa. Kyselyn avulla pystyimme tekemään johtopäätöksiä siitä, miten paljon raumalaiset lastentarhanopettajat ovat työssään panostaneet lasten seksuaalikasvatukseen ja kuinka paljon he siitä tietävät. Kartoitimme myös Rauman kaupungin yleisen varhaiskasvatussuunnitelman, jotta selviäisi onko siihen sisällytetty seksuaalikasvatusta.
Sähköisen kyselymme tavoitteena oli myös selvittää ovatko Raumalaiset lastentarhanopettajat keskustelleet lasten kanssa muun muassa sukupuolirooleista, eri kehonosista, oman kehon oikeuksista ja siitä, mistä vauvat tulevat. Halusimme tietää myös opetetaanko lapsille hyödyllisiä turvataitoja ja kokevatko lastentarhanopettajat omaavansa riittävät valmiudet edellä mainittujen asioiden käsittelyyn päiväkodin arjessa.
Opinnäytetyömme tutkimusmenetelmänä käytimme kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusmenetelmää. Kyselymme tulokset havainnollistettiin selkeisiin diagrammi taulukoihin. Opinnäytetyömme tulokset osoittivat, että raumalaiset lastentarhanopettajat eivät olleet käsitelleet seksuaalikasvatukseen liittyviä aiheita käytännön työssään kovinkaan paljon. Suurin osa koki kuitenkin omaavansa tarvittavat valmiudet kyseenomaisten aiheiden käsittelemiseen.