Arjen arviointia : kiireellisesti ja avohuollon tukitoimena sijoitettujen asiakkaiden arviointityön malli Paasikiven nuorisokylässä
Lahtinen, Nina (2015)
Lahtinen, Nina
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616570
Tiivistelmä
Yhtenä lastensuojelun ajankohtaisena haasteena on lapsen edun ja osallisuuden toteutuminen. Lastensuojelun sijaishuoltopaikoissa tehtävältä työltä edellytetään laatua ja työssä käytettyjen välineiden ja menetelmien ajankohtaisuutta. Tutkimuksellisen kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää Paasikiven nuorisokylässä tehtävän arviointityön laatua ja osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun lapsilähtöisen työn kehittämisestä. Hankkeen tavoitteena oli luoda toimiva arviointimalli ja sitä ohjeistava kansio Paasikiven nuorisokylään kiireellisesti ja avohuollon tukitoimena sijoitettujen lasten kansa tehtävään arviointityöhön.
Kehittämishanke toteutettiin yhteistyössä Paasikiven nuorisokylän työntekijöiden sekä viiden Keravan ja Sipoon sosiaalityöntekijän kanssa heinäkuun 2014 ja toukokuun 2015 välillä. Hankkeen tutkimuksellisena viitekehyksenä käytettiin toimintatutkimusta ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin fokusryhmähaastattelua, asiantuntijahaastatteluun pohjaavaa keskustelua, havainnointia ja tutkimuspäiväkirjaa. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin käyttämällä grounded theory -metodia ja tulokseksi saatiin teoria, jonka pohjalta arviointimalli ja sitä ohjeistava kansio rakentui. Teorian mukaan mallin tulee olla selkeä ja loogisesti etenevä ja jossa on näkyvissä hyvät työmenetelmät ja selkeät roolijaot työntekijöiden välillä. Mallin tulee myös ohjeistaa laadukkaaseen raportointiin ja hyvään yhteydenpitoon sosiaalitoimen kanssa.
Kehittämishankkeen konkreettisena tuotoksena syntyi arviointityön malli ja sitä ohjeistava kansio, jonka tarkoitus on tukea Paasikiven nuorisokylässä tehtävää arviointityötä kiireellisesti ja avohuollon tukitoimena sijoitettujen lasten kanssa. Tavoitteena oli tuottaa selkeä malli, jota jokaisen työntekijän on helppo käyttää työssään. Tämä tavoite saavutettiin. Malliin sisällytettiin ohjeet arviointityön etenemisestä, työntekijöiden roolit arviointityössä, arvioinnissa käytettävät menetelmät ja ohjeet kirjallisen arviointiraportin tuottamiseen.
Kehittämishanke toteutettiin yhteistyössä Paasikiven nuorisokylän työntekijöiden sekä viiden Keravan ja Sipoon sosiaalityöntekijän kanssa heinäkuun 2014 ja toukokuun 2015 välillä. Hankkeen tutkimuksellisena viitekehyksenä käytettiin toimintatutkimusta ja tiedonkeruumenetelminä käytettiin fokusryhmähaastattelua, asiantuntijahaastatteluun pohjaavaa keskustelua, havainnointia ja tutkimuspäiväkirjaa. Haastatteluista saatu aineisto analysoitiin käyttämällä grounded theory -metodia ja tulokseksi saatiin teoria, jonka pohjalta arviointimalli ja sitä ohjeistava kansio rakentui. Teorian mukaan mallin tulee olla selkeä ja loogisesti etenevä ja jossa on näkyvissä hyvät työmenetelmät ja selkeät roolijaot työntekijöiden välillä. Mallin tulee myös ohjeistaa laadukkaaseen raportointiin ja hyvään yhteydenpitoon sosiaalitoimen kanssa.
Kehittämishankkeen konkreettisena tuotoksena syntyi arviointityön malli ja sitä ohjeistava kansio, jonka tarkoitus on tukea Paasikiven nuorisokylässä tehtävää arviointityötä kiireellisesti ja avohuollon tukitoimena sijoitettujen lasten kanssa. Tavoitteena oli tuottaa selkeä malli, jota jokaisen työntekijän on helppo käyttää työssään. Tämä tavoite saavutettiin. Malliin sisällytettiin ohjeet arviointityön etenemisestä, työntekijöiden roolit arviointityössä, arvioinnissa käytettävät menetelmät ja ohjeet kirjallisen arviointiraportin tuottamiseen.