TARINAMATKA: draamaa ja sanataidetta esikoululaisille
Elo-Vikström, Aulimaria (2015)
Elo-Vikström, Aulimaria
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616563
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii draaman ja sanataiteen yhdistämistä työskenneltäessä alle kouluikäisten lasten kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää vastauksia kysymyksiin miten yhdistää draamaa ja sanataidetta ja miten eri taiteen alueet tukevat toisiaan. Opinnäytetyön käytännön osuudessa kirjoittaja suunnitteli ja toteutti kuusi draamaa ja sanataidetta yhdistävää Tarinamatka-työpajaa oululaisen päiväkoti TähtiVekaran esikouluryhmälle. Työpajoissa satukirjat ja tarinat olivat toiminnan lähtökohtana ja niitä syvennettiin erilaisten draamaleikkien ja -harjoitteiden sekä yhteisen tarinankerronnan ja loruttelun avulla.
Tutkimus on muodoltaan tapaustutkimus. Tutkimusaineistona on käytetty draamaan ja sanataiteeseen liittyvää kirjallisuutta, taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa sekä tekijän omia kokemuksia ja työpäiväkirjaan tekemiä merkintöjä Tarinamatkoilla tekemistään havainnoista.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että draaman ja sanataiteen yhdistäminen on luontevaa erityisesti varhaisiän taidekasvatuksessa, kun opetettavat eivät vielä osaa lukea ja kirjoittaa itse. Tarinamatka, jossa sanataidetta opetettiin draamallisia työtapoja käyttäen, toimi hyvin taiteenalojen yhdistäjänä. Työskenneltäessä alle kouluikäisten lasten kanssa draama toi sanataiteeseen ääneen lukemisen ja sanoilla leikkimisen rinnalle visuaalisia ja toiminnallisia tapoja tarinoiden käsittelyyn ja niiden jakamiseen. Taiteiden vuorovaikutuksellisuus korostui ja lapset oppivat ja rohkaistuivat tuomaan ilmi omia ajatuksiaan, mielipiteitään ja ideoitaan.
Tutkimus on muodoltaan tapaustutkimus. Tutkimusaineistona on käytetty draamaan ja sanataiteeseen liittyvää kirjallisuutta, taiteen perusopetuksen opetussuunnitelmaa sekä tekijän omia kokemuksia ja työpäiväkirjaan tekemiä merkintöjä Tarinamatkoilla tekemistään havainnoista.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että draaman ja sanataiteen yhdistäminen on luontevaa erityisesti varhaisiän taidekasvatuksessa, kun opetettavat eivät vielä osaa lukea ja kirjoittaa itse. Tarinamatka, jossa sanataidetta opetettiin draamallisia työtapoja käyttäen, toimi hyvin taiteenalojen yhdistäjänä. Työskenneltäessä alle kouluikäisten lasten kanssa draama toi sanataiteeseen ääneen lukemisen ja sanoilla leikkimisen rinnalle visuaalisia ja toiminnallisia tapoja tarinoiden käsittelyyn ja niiden jakamiseen. Taiteiden vuorovaikutuksellisuus korostui ja lapset oppivat ja rohkaistuivat tuomaan ilmi omia ajatuksiaan, mielipiteitään ja ideoitaan.