Strategiaan osallistaminen ja vuorovaikutteinen jatkuvuus : case Huittisten, Kalannin ja Liedon Säästöpankit
Räsänen, Timo; Vilhunen, Juha (2015)
Räsänen, Timo
Vilhunen, Juha
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616560
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten nykyinen strategia ohjaa arkea Huittisten, Kalannin ja Liedon Säästöpankeissa sekä miten henkilöstö voisi osallistua strategiaan tulevaisuudessa nykyistä paremmin. Tutkijat valitsivat aiheen, koska aiemmat tutkimukset ovat olleet lähinnä strategian laatimiseen tai jalkauttamiseen liittyviä, joissa ei ole käsitelty henkilöstön osallistamista strategiaprosessiin. Tutkimuksen teoriapohjana on strategiaan, vuorovaikutukseen ja osallistamiseen liittyvä teoria.
Tutkimuksen asiaongelmaksi muodostui hypoteesi: Strategia ei ohjaa arkea Säästöpankeissa. Asiaongelman pohjalta muodostui kolme tutkimuskysymystä: Mitkä ovat henkilöstön kokemukset strategian ohjaavuuden nykymallista? Mitkä ovat henkilöstön näkemykset toimivammasta mallista? Miten elävä, jatkuva ja vuorovaikutteinen strategia varmistetaan? Tutkimusmenetelmiksi valittiin kyselytutkimus, haastattelututkimus sekä triangulaatio. Henkilöstöt kokivat strategian jonkin verran ohjaavaksi tekijäksi päivittäisen työnsä kannalta. Strategiaan vaikuttaminen koettiin tutkimushetkellä vaikeaksi tai melko vaikeaksi. Vaikuttamistapojen osalta hyviksi koettiin koko henkilöstön pienryhmissä osallistavat tilaisuudet, joita järjestetään 1-2 kertaa vuodessa. Strategiasta täytyy lisäksi puhua jatkuvasti yksiköissä, jotta ymmärretään, minkä vuoksi yrityksessä toimitaan tietyllä tavalla tietyissä tilanteissa. Myös yrityksen aloitetoiminnan täytyy olla helppoa, aloitteen tekemisestä täytyy saada palautetta ja siitä voidaan tarvittaessa palkita. Yrityksen organisaatiokulttuurilla huomattiin olevan merkittävä rooli siihen, halutaanko palautetta antaa nimettömänä vai omaa nimeään käyttäen. Tällä puolestaan on suuri merkitys siihen henkilöstön halukkuuteen liiketoiminnan kehittäjänä.
Tutkimuksen tuloksena laadittiin strategiaan osallistamisen malli, jota voidaan käyttää hyödyksi yrityksissä. Strategiaan osallistamisen mallin hyväksikäyttäminen organisaatioissa jatkuu tämän tutkimuksen jälkeen.
Tutkimuksen asiaongelmaksi muodostui hypoteesi: Strategia ei ohjaa arkea Säästöpankeissa. Asiaongelman pohjalta muodostui kolme tutkimuskysymystä: Mitkä ovat henkilöstön kokemukset strategian ohjaavuuden nykymallista? Mitkä ovat henkilöstön näkemykset toimivammasta mallista? Miten elävä, jatkuva ja vuorovaikutteinen strategia varmistetaan? Tutkimusmenetelmiksi valittiin kyselytutkimus, haastattelututkimus sekä triangulaatio. Henkilöstöt kokivat strategian jonkin verran ohjaavaksi tekijäksi päivittäisen työnsä kannalta. Strategiaan vaikuttaminen koettiin tutkimushetkellä vaikeaksi tai melko vaikeaksi. Vaikuttamistapojen osalta hyviksi koettiin koko henkilöstön pienryhmissä osallistavat tilaisuudet, joita järjestetään 1-2 kertaa vuodessa. Strategiasta täytyy lisäksi puhua jatkuvasti yksiköissä, jotta ymmärretään, minkä vuoksi yrityksessä toimitaan tietyllä tavalla tietyissä tilanteissa. Myös yrityksen aloitetoiminnan täytyy olla helppoa, aloitteen tekemisestä täytyy saada palautetta ja siitä voidaan tarvittaessa palkita. Yrityksen organisaatiokulttuurilla huomattiin olevan merkittävä rooli siihen, halutaanko palautetta antaa nimettömänä vai omaa nimeään käyttäen. Tällä puolestaan on suuri merkitys siihen henkilöstön halukkuuteen liiketoiminnan kehittäjänä.
Tutkimuksen tuloksena laadittiin strategiaan osallistamisen malli, jota voidaan käyttää hyödyksi yrityksissä. Strategiaan osallistamisen mallin hyväksikäyttäminen organisaatioissa jatkuu tämän tutkimuksen jälkeen.