Johnny Hilandin Chicken picking
Tormulainen, Ville-Pekka (2015)
Tormulainen, Ville-Pekka
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616555
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616555
Tiivistelmä
Musiikin analysointi on tärkeä osa musiikin opiskelua ja soittajana kehittymistä. Analysointi- ja notaatiotaitoja tarvitaan myös oman opetusmateriaalin tuottamisessa. Olen kiinnostunut kantrikitaran soitosta ja tästä syys-tä opinnäytetyöni liittyy vahvasti kantrikitaran soittoon.
Opinnäytetyössäni tarkastelen amerikkalaista kantrikitaristia Johnny Hilandia ja hänen soittotyyliään, Chicken Pickingiä. Käsittelen Hilandin kitaransoittoa erityisesti soittotekniikan ja sen eri osa-alueiden sekä rytmin, harmonian ja soundin näkökulmasta. Materiaalina opinnäytetyössäni käytän hänen uusinta julkaisuaan, All Fired Up -levyä.
Soittoteknisessä analyysissäni puran Hilandin musiikin erilaisia soittotekniikoita edustaviksi käytännön notaa-tioesimerkeiksi, jotka olen itse nuotintanut ja levyltä valikoinut. Työssäni perehdyn lisäksi Johnny Hilandin käyttämään fraseeraukseen, äänenkuljetukseen ja soundiin.
Johnny Hilandin tyylin ytimen muodostaa hänen Chicken Picking -tekniikkansa, johon kuuluvat erilaiset veny-tys- ja doublestop-tekniikat sekä vapaiden kielien käyttö. Keskeisiä hänen tyyliinsä vaikuttavia tekijöitä ovat myös kantrimusiikin perinteisiin nojaava, täysiä tahteja ja linjamaista soittoa sisältävä fraseeraus ja soin-tusäveliin pohjautuva äänenkuljetus. Lisäksi yksi osa hänen tyyliänsä ovat hänen All Fired Up -levyllä käyt-tämänsä kitarasoundit, jotka syntyvät Ernie Ball -kitaroista, Bolt-vahvistimista ja kompressori- , delay- ja overdrive-efekteistä.
Opinnäytetyössäni tarkastelen amerikkalaista kantrikitaristia Johnny Hilandia ja hänen soittotyyliään, Chicken Pickingiä. Käsittelen Hilandin kitaransoittoa erityisesti soittotekniikan ja sen eri osa-alueiden sekä rytmin, harmonian ja soundin näkökulmasta. Materiaalina opinnäytetyössäni käytän hänen uusinta julkaisuaan, All Fired Up -levyä.
Soittoteknisessä analyysissäni puran Hilandin musiikin erilaisia soittotekniikoita edustaviksi käytännön notaa-tioesimerkeiksi, jotka olen itse nuotintanut ja levyltä valikoinut. Työssäni perehdyn lisäksi Johnny Hilandin käyttämään fraseeraukseen, äänenkuljetukseen ja soundiin.
Johnny Hilandin tyylin ytimen muodostaa hänen Chicken Picking -tekniikkansa, johon kuuluvat erilaiset veny-tys- ja doublestop-tekniikat sekä vapaiden kielien käyttö. Keskeisiä hänen tyyliinsä vaikuttavia tekijöitä ovat myös kantrimusiikin perinteisiin nojaava, täysiä tahteja ja linjamaista soittoa sisältävä fraseeraus ja soin-tusäveliin pohjautuva äänenkuljetus. Lisäksi yksi osa hänen tyyliänsä ovat hänen All Fired Up -levyllä käyt-tämänsä kitarasoundit, jotka syntyvät Ernie Ball -kitaroista, Bolt-vahvistimista ja kompressori- , delay- ja overdrive-efekteistä.