Markkinointisuunnitelma Wildcheer Oy Ab:lle
Mandelin, Daniela (2015)
Mandelin, Daniela
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616549
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty nuorelle uudelle yritykselle nimeltään Wildcheer. Wildcheer myy ja maahantuo vaatteita, kenkiä ja asusteita cheerleadingiin. Opinnäytetyön aihe on markkinointisuunnitelma, joka pohjautui asiakaskyselylle. Työn tavoitteena oli tuottaa mahdollisimman realistinen ja konkreettinen suunnitelma, jonka yrittäjät voivat toteuttaa helposti. Tarkoituksena puolestaan oli selvittää, miten markkinoinnin avulla saadaan kilpailuetua ja tasattua myynti ympäri vuoden. Koko työn taustalla ongelmana oli epätasaisesti jakautuva myynti sekä oikean kehityssuunnan hakeminen ja tätä kautta kilpailuedun saavuttaminen.
Työ aloitettiin lokakuussa 2014. Kysely toteutettiin kolmessa osassa. Kaksissa eri kilpailuissa marraskuussa sekä internetissä maaliskuussa 2015. Kyselystä saadun datan analysointi tehtiin Tixelillä. Työn teoriaosuudessa käsitellään kvantitatiivista tutkimusta sekä markkinoinnin suunnittelua. Markkinoinnin suunnittelussa pohditaan lähtökohtia, koko prosessia sekä itse suunnitelman sisältöä.
Opinnäytteen liitteenä on markkinointisuunnitelma, joka pohjautui tuloksiin, jotka saatiin asiakaskyselystä. Kyselyyn vastasi 90 henkilöä ja näin kyselyn tuloksia voitiin yleistää. Markkinointisuunnitelma tehtiin vuodelle 2016 ja kyseessä oli yrityksen ensimmäinen virallinen markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelmassa aloitettiin ulkoisilla ja sisäisillä analyyseilla, joista siirryttiin tulevaisuuden suunnitteluun ja strategiseen sekä operatiiviseen suunnitteluun. Markkinointisuunnitelman toteuttamista helpottamaan mukaan tehtiin vielä markkinoinnin vuosikalenteri. Markkinointisuunnitelma on poistettu julkisesta versiosta luottamuksellisten syiden vuoksia.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että Wildcheerin asiakkaat ovat yleisesti tyytyväisiä yritykseen ja sen toimintoihin. Kehityskohtia tulevalle vuodelle ovat tuotevalikoiman tarkistaminen ja pieni laajentaminen sekä kenkien laadun ja hintojen tarkistaminen. Tuotekehitystä on siis tehtävä tulevana vuonna. Asiakkaat seuraavat cheerleading maailman trendejä usein USA:sta, joten näin on myös yrityksen tehtävä. Yrityskuva on hyvä tällä hetkellä, joten se halutaan myös pitää sellaisena. Asiakkaat seuraavat uutuuksia ja uutisia yrityksestä sosiaalisessa mediassa, joten siellä aktiivisuutta tulee kasvattaa. Näillä toimenpiteillä pystytään halutussa visiossa.
Työ aloitettiin lokakuussa 2014. Kysely toteutettiin kolmessa osassa. Kaksissa eri kilpailuissa marraskuussa sekä internetissä maaliskuussa 2015. Kyselystä saadun datan analysointi tehtiin Tixelillä. Työn teoriaosuudessa käsitellään kvantitatiivista tutkimusta sekä markkinoinnin suunnittelua. Markkinoinnin suunnittelussa pohditaan lähtökohtia, koko prosessia sekä itse suunnitelman sisältöä.
Opinnäytteen liitteenä on markkinointisuunnitelma, joka pohjautui tuloksiin, jotka saatiin asiakaskyselystä. Kyselyyn vastasi 90 henkilöä ja näin kyselyn tuloksia voitiin yleistää. Markkinointisuunnitelma tehtiin vuodelle 2016 ja kyseessä oli yrityksen ensimmäinen virallinen markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelmassa aloitettiin ulkoisilla ja sisäisillä analyyseilla, joista siirryttiin tulevaisuuden suunnitteluun ja strategiseen sekä operatiiviseen suunnitteluun. Markkinointisuunnitelman toteuttamista helpottamaan mukaan tehtiin vielä markkinoinnin vuosikalenteri. Markkinointisuunnitelma on poistettu julkisesta versiosta luottamuksellisten syiden vuoksia.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että Wildcheerin asiakkaat ovat yleisesti tyytyväisiä yritykseen ja sen toimintoihin. Kehityskohtia tulevalle vuodelle ovat tuotevalikoiman tarkistaminen ja pieni laajentaminen sekä kenkien laadun ja hintojen tarkistaminen. Tuotekehitystä on siis tehtävä tulevana vuonna. Asiakkaat seuraavat cheerleading maailman trendejä usein USA:sta, joten näin on myös yrityksen tehtävä. Yrityskuva on hyvä tällä hetkellä, joten se halutaan myös pitää sellaisena. Asiakkaat seuraavat uutuuksia ja uutisia yrityksestä sosiaalisessa mediassa, joten siellä aktiivisuutta tulee kasvattaa. Näillä toimenpiteillä pystytään halutussa visiossa.