Kuvallisia musiikkimatkoja pianolle: Pedagogisen sävellyskokoelman laatimisesta
Juntunen, Reetta-Maria; Salmela, Iitu (2015)
Juntunen, Reetta-Maria
Salmela, Iitu
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616521
Tiivistelmä
Tämä tutkielma käsittelee pianonsoiton alkeisopetuksessa käytettävän oppimateriaalin laatimista. Tutkielman tavoitteena on avata sävellyskokoelman lähtökohdat, kehittämisen vaiheet ja lopputulokset.
Lähtökohta oppimateriaalin kehittämiseen syntyi omien kokemustemme pohjalta. Koimme alkeisopetuksen keskittyvän usein musiikin tekemisen fyysiseen puoleen, joten vastuu musiikin tulkinnallisen puolen löytymisestä jää tällöin lapselle. Työmme tavoitteena oli kehittää pianonsoiton alkeisopetuksessa käytettävä oheismateriaali, joka antaisi lapselle apuja musiikin ilmaisemiseen.
Tavoitteemme oli luoda kokonaisuus, jonka avulla oppilas kykenisi havaitsemaan musiikin tarinan kaltaisena virtana. Musiikin rinnalle halusimme valita lapsille ennestään tuttuja aiheita, ja näin päädyimme käyttämään musiikin ohessa mielikuvia herättäviä satuja. Aineisto oheismateriaaliin saatiin Oulun Myllyojan päiväkodin esikouluryhmän avustuksella. Lapsilta saatuja piirustuksia ja elementtejä käytettiin tarinoiden luomiseen. Tällöin tarinat todennäköisimmin loisivat samankaltaisia mielikuvia myös sävellyksien soittajissa.
Oppimateriaalin laatiminen lähti liikkeelle sävellystyöstä. Tämän jälkeen valmiit kappaleet esiteltiin lapsiryhmille, ja heiltä kerättiin kuvia ja aiheita musiikkiin liitettäviä tarinoita varten. Kun tarinat olivat valmiit, valittiin piirustuksista jokaista tarinaa varten sopivimmat taideteokset. Lopuksi vielä kaikkia kolmea elementtiä hiottiin yhdessä tavoitteena muodostaa niistä mahdollisimman selkeä yhtenäinen kokonaisuus.
Tällä hetkellä olemme testanneet materiaalia pienessä mittakaavassa ja tulokset vaikuttavat lupaavilta. Tarinat ja kuvat motivoivat oppilasta halutulla tavalla. Ne saavat lapsen mielikuvituksen liikkeelle ja auttavat lasta soittamaan vapautuneemmin ilmaisuvoimaista musiikkia sekä nauttimaan musisoinnista. Tarinan läsnäolo soittotunnilla saa tunnin kulkuun uudenlaisen rakenteen. Tavoitteenamme on saada materiaali julkaistua ja näin ollen saada se markkinoille.
Lähtökohta oppimateriaalin kehittämiseen syntyi omien kokemustemme pohjalta. Koimme alkeisopetuksen keskittyvän usein musiikin tekemisen fyysiseen puoleen, joten vastuu musiikin tulkinnallisen puolen löytymisestä jää tällöin lapselle. Työmme tavoitteena oli kehittää pianonsoiton alkeisopetuksessa käytettävä oheismateriaali, joka antaisi lapselle apuja musiikin ilmaisemiseen.
Tavoitteemme oli luoda kokonaisuus, jonka avulla oppilas kykenisi havaitsemaan musiikin tarinan kaltaisena virtana. Musiikin rinnalle halusimme valita lapsille ennestään tuttuja aiheita, ja näin päädyimme käyttämään musiikin ohessa mielikuvia herättäviä satuja. Aineisto oheismateriaaliin saatiin Oulun Myllyojan päiväkodin esikouluryhmän avustuksella. Lapsilta saatuja piirustuksia ja elementtejä käytettiin tarinoiden luomiseen. Tällöin tarinat todennäköisimmin loisivat samankaltaisia mielikuvia myös sävellyksien soittajissa.
Oppimateriaalin laatiminen lähti liikkeelle sävellystyöstä. Tämän jälkeen valmiit kappaleet esiteltiin lapsiryhmille, ja heiltä kerättiin kuvia ja aiheita musiikkiin liitettäviä tarinoita varten. Kun tarinat olivat valmiit, valittiin piirustuksista jokaista tarinaa varten sopivimmat taideteokset. Lopuksi vielä kaikkia kolmea elementtiä hiottiin yhdessä tavoitteena muodostaa niistä mahdollisimman selkeä yhtenäinen kokonaisuus.
Tällä hetkellä olemme testanneet materiaalia pienessä mittakaavassa ja tulokset vaikuttavat lupaavilta. Tarinat ja kuvat motivoivat oppilasta halutulla tavalla. Ne saavat lapsen mielikuvituksen liikkeelle ja auttavat lasta soittamaan vapautuneemmin ilmaisuvoimaista musiikkia sekä nauttimaan musisoinnista. Tarinan läsnäolo soittotunnilla saa tunnin kulkuun uudenlaisen rakenteen. Tavoitteenamme on saada materiaali julkaistua ja näin ollen saada se markkinoille.