Yhteisen arvon tuottaminen elintarvikealalla
Peltonen, Minna (2015)
Peltonen, Minna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616501
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia onko elintarvikealalla käytössä vastuullisen liiketoiminnan malli yhteisen arvon tuottaminen (Creating Shared Value). Dokumenttianalyysin avulla selvitetään miten yhteistä arvoa tuotetaan elintarvikealan yrityksessä Oy Karl Fazer Ab. Oy Karl Fazer Ab:n yhteisen arvon tuoton tapoja verrataan 3 muuhun elintarvikealan yritykseen: Vaasan Oy, Myllyn Paras ja Orkla ASA.
Opinnäytetyö rakentuu tietopohjasta ja yritysesimerkeistä, niiden pohjalta tehdystä analyysistä yhteisen arvon tuottamisen tavoista elintarvikealan yrityksissä, sekä pohdinnasta. Tietopohjassa käsitellään yhteisen arvon tuottaminen strategisen yritysvastuun, toimintaympäristön, liiketoimintamallien, ulkoisvaikutusten, sidosryhmien ja arvoketjun näkökulmasta. Yhteisen arvon tuottamisen raportointia käsittelevässä osuudessa käydään läpi Global Reporting Initiativen (GRI) raportointistandardeja ja niiden soveltamista. Tämän jälkeen opinnäytetyössä seuraa menetelmäkuvaus ja yritysesimerkit ja esimerkkien pohjalta tehdyt johtopäätökset. Menetelminä opinnäytetyössä on käytetty dokumenttianalyysiä ja benchmarkingia internetissä julkaistujen vastuullisuusraporttien avulla.
Opinnäytetyöprosessi alkoi keväällä 2014 vastuullisen liiketoiminnan kurssilta, jatkui keväällä 2015 vastuullisen liiketoiminnan suuntautumisopintojen aikana ja päättyi syksyllä 2015.
Yritysten julkaisemien tietojen perusteella yhteistä arvoa tuotetaan lähinnä arvoketjun tuottavuutta uudelleen määrittelemällä. Tyypillisiä tapoja ovat ympäristövastuuseen liittyvät hiilidioksidipäästöjen vähentäminen, syntyvän jätteen määrään vähentäminen ja energiatehokkuus. Tuotekehitystä tehdään jonkin verran, mutta varsinaiset ravitsemukselliset innovaatiot puuttuvat, myöskään uusia markkinoita ei ole löydetty.
Yritysvastuun ja yhteisen arvon tuottamisen raportointi vapaaehtoista, eikä se ole yhdenmukaista ja siksi raportit ovat hankalasti verrattavissa toisiinsa. Liiketoiminnan kannalta olennaisista asioista raportoidaan, mutta olennaisuudet vaihtelevat sidosryhmien mukaan, mikä vähentää raportoinnin arvoa. Raportointi on myös eriaikaista, mikä edelleen hankaloittaa yritysten vertailua keskenään.
Yhteisen arvon tuottamisen liiketoimintamalli on vielä suhteellisen tuntematon, joten sen hyödyntäminen on alkutekijöissään yrityksissä. Tulevaisuudessa kaiken liiketoiminnan edellytyksenä on yhteiskunnallinen, sosiaalinen ja ympäristövastuu. Liiketoiminnan kehittämiseksi tulevaisuuden tarpeita vastaamaan yhteisen arvon tuottamisen malli on hyvä, sillä se turvaa liiketoiminnan kasvun kestävällä tavalla tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö rakentuu tietopohjasta ja yritysesimerkeistä, niiden pohjalta tehdystä analyysistä yhteisen arvon tuottamisen tavoista elintarvikealan yrityksissä, sekä pohdinnasta. Tietopohjassa käsitellään yhteisen arvon tuottaminen strategisen yritysvastuun, toimintaympäristön, liiketoimintamallien, ulkoisvaikutusten, sidosryhmien ja arvoketjun näkökulmasta. Yhteisen arvon tuottamisen raportointia käsittelevässä osuudessa käydään läpi Global Reporting Initiativen (GRI) raportointistandardeja ja niiden soveltamista. Tämän jälkeen opinnäytetyössä seuraa menetelmäkuvaus ja yritysesimerkit ja esimerkkien pohjalta tehdyt johtopäätökset. Menetelminä opinnäytetyössä on käytetty dokumenttianalyysiä ja benchmarkingia internetissä julkaistujen vastuullisuusraporttien avulla.
Opinnäytetyöprosessi alkoi keväällä 2014 vastuullisen liiketoiminnan kurssilta, jatkui keväällä 2015 vastuullisen liiketoiminnan suuntautumisopintojen aikana ja päättyi syksyllä 2015.
Yritysten julkaisemien tietojen perusteella yhteistä arvoa tuotetaan lähinnä arvoketjun tuottavuutta uudelleen määrittelemällä. Tyypillisiä tapoja ovat ympäristövastuuseen liittyvät hiilidioksidipäästöjen vähentäminen, syntyvän jätteen määrään vähentäminen ja energiatehokkuus. Tuotekehitystä tehdään jonkin verran, mutta varsinaiset ravitsemukselliset innovaatiot puuttuvat, myöskään uusia markkinoita ei ole löydetty.
Yritysvastuun ja yhteisen arvon tuottamisen raportointi vapaaehtoista, eikä se ole yhdenmukaista ja siksi raportit ovat hankalasti verrattavissa toisiinsa. Liiketoiminnan kannalta olennaisista asioista raportoidaan, mutta olennaisuudet vaihtelevat sidosryhmien mukaan, mikä vähentää raportoinnin arvoa. Raportointi on myös eriaikaista, mikä edelleen hankaloittaa yritysten vertailua keskenään.
Yhteisen arvon tuottamisen liiketoimintamalli on vielä suhteellisen tuntematon, joten sen hyödyntäminen on alkutekijöissään yrityksissä. Tulevaisuudessa kaiken liiketoiminnan edellytyksenä on yhteiskunnallinen, sosiaalinen ja ympäristövastuu. Liiketoiminnan kehittämiseksi tulevaisuuden tarpeita vastaamaan yhteisen arvon tuottamisen malli on hyvä, sillä se turvaa liiketoiminnan kasvun kestävällä tavalla tulevaisuudessa.