Koulukiusaamisen ehkäisy ryhmäyttämisen avulla
Ruusunen, Emmi; Salmi, Iina (2015)
Ruusunen, Emmi
Salmi, Iina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616496
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme aiheena oli koulukiusaaminen. Koulukiusaamista käsiteltiin työssä ja perehdyttiin sen ennaltaehkäisyyn esittämällä ennaltaehkäiseväksi menetelmäksi koululuokan ryhmäyttäminen heti alakoulun alettua.
Kohderyhmänä tässä opinnäytetyössä olivat Kyläsaaren alakoulun ensimmäisen luokan oppilaat. Ryhmäyttämisen menetelminä olivat toiminnalliset tuokiot, jotka sisälsivät erilaisia leikkejä ja harjoituksia.
Toiminnallisten tuokioiden taustalla toimi sosiaalipedagoginen viitekehys, jonka ominaisuuksia otettiin huomioon oppilaille järjestettävässä toiminnassa.
Opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden eli ryhmäyttämisen tavoitteina olivat luokan yhdistäminen toimivaksi ryhmäksi ja luokan jäsenten osallistaminen omassa luokkaryhmässään. Nämä tavoitteet pyrittiin saavuttamaan työmme toiminnallisten tuokioiden avulla. Opinnäytetyömme teoriataustojen lisäksi jokaisen tuokion tavoitteet ja toimintakuvaukset sisältyvät opinnäytetyömme raporttiin.
Opinnäytetyömme teoreettisessa osassa määriteltiin ja käsiteltiin toiminnalliseen osuuteen liittyviä asioita; koulukiusaamista, ryhmädynamiikkaa, sekä sosiaalipedagogista viitekehystä.
Kohderyhmänä tässä opinnäytetyössä olivat Kyläsaaren alakoulun ensimmäisen luokan oppilaat. Ryhmäyttämisen menetelminä olivat toiminnalliset tuokiot, jotka sisälsivät erilaisia leikkejä ja harjoituksia.
Toiminnallisten tuokioiden taustalla toimi sosiaalipedagoginen viitekehys, jonka ominaisuuksia otettiin huomioon oppilaille järjestettävässä toiminnassa.
Opinnäytetyömme toiminnallisen osuuden eli ryhmäyttämisen tavoitteina olivat luokan yhdistäminen toimivaksi ryhmäksi ja luokan jäsenten osallistaminen omassa luokkaryhmässään. Nämä tavoitteet pyrittiin saavuttamaan työmme toiminnallisten tuokioiden avulla. Opinnäytetyömme teoriataustojen lisäksi jokaisen tuokion tavoitteet ja toimintakuvaukset sisältyvät opinnäytetyömme raporttiin.
Opinnäytetyömme teoreettisessa osassa määriteltiin ja käsiteltiin toiminnalliseen osuuteen liittyviä asioita; koulukiusaamista, ryhmädynamiikkaa, sekä sosiaalipedagogista viitekehystä.