Vanhempien kokemukset Kainuun Perhekoulusta
Heikkinen, Johanna (2015)
Heikkinen, Johanna
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111516485
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111516485
Tiivistelmä
Heikkinen, Johanna. Vanhempien kokemukset Kainuun perhekoulusta. Pieksämäki, Syksy 2015, 56s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisia muutoksia Perhekouluun osallistuneet vanhemmat havaitsivat itsessään vanhempana, lapsen ja vanhemman välisessä vuorovaikutuksessa sekä lapsessa ja lapsen käyttäytymisessä. Tavoitteena oli selvittää, millaisia uusia ohjauskeinoja ja menetelmiä vanhemmat olivat ottaneet käyttöön sekä selvittä, oliko uusien menetelmien oppimisessa haasteita.
Perhekoulu on ryhmäinterventio, jolla pyritään vaikuttamaan lapsen ja vanhemman välisen myönteiseen vuorovaikutuksen kehitykseen jonka myötä päästään vaikuttamaan lapsen käytökseen. Perhekoulu on tarkoitettu ylivilkkaille, vetäytyville tai muutoin haastavasti käyttäytyville lapsille sekä heidän vanhemmilleen. Tutkimuksen kohdejoukko oli Kajaanin ja Sotkamon Perhekouluun osallistuneet vanhemmat.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Tietoa kerättiin vanhemmille lähetetyn kyselylomakkeella, johon vanhemmat vastasivat nimettöminä. Kyselylomakkeita lähetettiin 14 vanhemmalle, joista palautui yhteensä 10 kyselyä. Kyselylomakkeessa oli avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen mukaan vanhemmat kokivat Perhekoulun toimivaksi ja hyväksi tukimuodoksi. Vanhemmat havaitsivat positiivisia muutoksia itsessään vanhempana. Vanhemmat toimivat aiempaa johdonmukaisemmin ja heidän itsevarmuus oli lisääntynyt Perhekoulun myötä. Vanhemmat kuvailivat vuorovaikutuksen lapsen kanssa muuttuneen avoimempaan ja selkeämpään suuntaan. Lapsen itsevarmuus ja rohkeus oli lisääntynyt. Lapsi tiesi, millaista käyttäytymistä häneltä odotetaan, jonka myötä arkipäivän tilanteet olivat helpottuneet. Vanhemmat olivat ottaneet haastaviin tilanteisiin käyttöön monipuolisesti uusia ohjauskeinoja ja menetelmiä, joilla vanhemmat kokivat saaneen helpotusta arkeen.
Asiasanat: vanhemmuus, haastava käyttäytyminen, vuorovaikutus, Perhekoulu.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää millaisia muutoksia Perhekouluun osallistuneet vanhemmat havaitsivat itsessään vanhempana, lapsen ja vanhemman välisessä vuorovaikutuksessa sekä lapsessa ja lapsen käyttäytymisessä. Tavoitteena oli selvittää, millaisia uusia ohjauskeinoja ja menetelmiä vanhemmat olivat ottaneet käyttöön sekä selvittä, oliko uusien menetelmien oppimisessa haasteita.
Perhekoulu on ryhmäinterventio, jolla pyritään vaikuttamaan lapsen ja vanhemman välisen myönteiseen vuorovaikutuksen kehitykseen jonka myötä päästään vaikuttamaan lapsen käytökseen. Perhekoulu on tarkoitettu ylivilkkaille, vetäytyville tai muutoin haastavasti käyttäytyville lapsille sekä heidän vanhemmilleen. Tutkimuksen kohdejoukko oli Kajaanin ja Sotkamon Perhekouluun osallistuneet vanhemmat.
Tutkimus oli kvalitatiivinen. Tietoa kerättiin vanhemmille lähetetyn kyselylomakkeella, johon vanhemmat vastasivat nimettöminä. Kyselylomakkeita lähetettiin 14 vanhemmalle, joista palautui yhteensä 10 kyselyä. Kyselylomakkeessa oli avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen mukaan vanhemmat kokivat Perhekoulun toimivaksi ja hyväksi tukimuodoksi. Vanhemmat havaitsivat positiivisia muutoksia itsessään vanhempana. Vanhemmat toimivat aiempaa johdonmukaisemmin ja heidän itsevarmuus oli lisääntynyt Perhekoulun myötä. Vanhemmat kuvailivat vuorovaikutuksen lapsen kanssa muuttuneen avoimempaan ja selkeämpään suuntaan. Lapsen itsevarmuus ja rohkeus oli lisääntynyt. Lapsi tiesi, millaista käyttäytymistä häneltä odotetaan, jonka myötä arkipäivän tilanteet olivat helpottuneet. Vanhemmat olivat ottaneet haastaviin tilanteisiin käyttöön monipuolisesti uusia ohjauskeinoja ja menetelmiä, joilla vanhemmat kokivat saaneen helpotusta arkeen.
Asiasanat: vanhemmuus, haastava käyttäytyminen, vuorovaikutus, Perhekoulu.