Ikäihmisten ja palveluiden teknologisoituminen 2010 – luvulla
Helenius, Matti (2015)
Helenius, Matti
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111516452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111516452
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli tutkia ikäihmisten suhtautumista nykyteknologiaan, ja yrittää löytää ratkaisua miten heidät saataisiin kiinnostumaan tietotekniikan käytöstä.
Opinnäytetyön aineistoa kerättiin kyselylomakkeella haastattelemalla ikäihmisiä. Opinnäytetyöprosessin aikana yritettiin löytää mahdollisia kompastuskiviä miksi ikäihmisiä eivät ole kiinnostuneita käyttämään nykyisiä tietoteknisiä palveluita, kuten mm. pankkipalveluita niin ahkerasti kuin nuoremmat sukupolvet. Koitan myös löytää tähän mahdollisia ratkaisuja, jotka saisivat heidät kiinnostumaan ja käyttämään palveluita entistä ahkerammin. Kysyttiin myös ikäihmisten mielipidettä siitä miten heidän mielestä palveluiden käyttöä voitaisiin helpottaa. Tätä kautta pyrittiin löytämään keinoja miten voisimme tuottaa vieläkin helpompia laitteita ja sovelluksia ikäihmisten käyttöön.
Opinnäytetyössä käytettiin apuna siihen soveltuvaa kirjallisuutta ja internetistä löytyvää materiaalia. Kyselyssä sovellettiin materiaaleista saatua tietoa kyselystä saatujen tietojen kanssa ja pyrin löytämään parhaan mahdollisen ratkaisuin jolla kohderyhmä saataisiin kiinnostumaan tietoteknisistä laitteista.
Opinnäytetyön tutkimuksien tuloksena on, että ikäihmisiä ei kiinnosta käyttää tietoteknisiä laitteita ja eikä heitä kiinnosta opetella laitteiden käyttöä. Ikäihmisten tietotekniset taidot tulevat parantumaan 15 – 20 vuoden sisällä. Nykyiset ikäihmiset, kun eivät ole käyttäneet tietoteknisiä laitteita työelämässään tai arkielämässään. Tämä kuitenkin korjaantuu 15 vuoden kuluessa, kun nuoremmat ihmiset alkavat ikääntyä.
Opinnäytetyön aineistoa kerättiin kyselylomakkeella haastattelemalla ikäihmisiä. Opinnäytetyöprosessin aikana yritettiin löytää mahdollisia kompastuskiviä miksi ikäihmisiä eivät ole kiinnostuneita käyttämään nykyisiä tietoteknisiä palveluita, kuten mm. pankkipalveluita niin ahkerasti kuin nuoremmat sukupolvet. Koitan myös löytää tähän mahdollisia ratkaisuja, jotka saisivat heidät kiinnostumaan ja käyttämään palveluita entistä ahkerammin. Kysyttiin myös ikäihmisten mielipidettä siitä miten heidän mielestä palveluiden käyttöä voitaisiin helpottaa. Tätä kautta pyrittiin löytämään keinoja miten voisimme tuottaa vieläkin helpompia laitteita ja sovelluksia ikäihmisten käyttöön.
Opinnäytetyössä käytettiin apuna siihen soveltuvaa kirjallisuutta ja internetistä löytyvää materiaalia. Kyselyssä sovellettiin materiaaleista saatua tietoa kyselystä saatujen tietojen kanssa ja pyrin löytämään parhaan mahdollisen ratkaisuin jolla kohderyhmä saataisiin kiinnostumaan tietoteknisistä laitteista.
Opinnäytetyön tutkimuksien tuloksena on, että ikäihmisiä ei kiinnosta käyttää tietoteknisiä laitteita ja eikä heitä kiinnosta opetella laitteiden käyttöä. Ikäihmisten tietotekniset taidot tulevat parantumaan 15 – 20 vuoden sisällä. Nykyiset ikäihmiset, kun eivät ole käyttäneet tietoteknisiä laitteita työelämässään tai arkielämässään. Tämä kuitenkin korjaantuu 15 vuoden kuluessa, kun nuoremmat ihmiset alkavat ikääntyä.