Tulevaisuuden myyjän ominaisuudet : Case Haaga-Helian myyntityön koulutusohjelman kehittäminen alumnien näkökulmasta
Ahonen, Reetta (2015)
Ahonen, Reetta
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111416447
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111416447
Tiivistelmä
Työelämään siirtyminen on jokaisen opiskelijan tavoitteena opintojen jälkeen. Tärkeätä on myös valmistua sellaisin tiedoin ja taidoin, että voi työllistyä sekä edetä urallaan. Korkeakouluille on haasteena ennakoida näitä tulevaisuuden tietoja taitoja, joita opetuksen tulisi tarjota niin hyvin etteivät ne ole jo vanhentunutta tietopääomaa opiskelijan valmistuessa.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Haaga-Helian ammattikorkeakoulun Myyntityön koulutusohjelman opintosuunnitelma uudistusta varten. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut selvittää ääriviivoja tulevaisuudessa tarvittaville tiedoille ja taidoille, sekä kuinka tuetaan opiskelijan valmistumista aikataulussa keskittyen erityisesti opiskelijoiden kehitettäviin ominaisuuksiin, eikä niinkään konkreettisiin työvälineisiin ja järjestelmiin.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä Webropol –kyselynä. Kohderyhmänä toimivat Haaga-Helian myyntityön alumnit. Kysely julkaistiin heille Facebook –ryhmässä, jossa on runsas määrä aktiivisia alumneja.
Haastattelukysymykset rakennettiin aiemmin teetettyä Haaga-Helian yleistä alumni-kyselyä silmällä pitäen. Kuitenkin painoarvo oli myynninkoulutusohjelman näkökulmissa ja juuri kyseisen koulutusohjelman tarjonnassa.
Tutkimuksen perusteella koulutusohjelman nykyisessä opintosuunnitelmassa on jo itsessään ollut erittäin onnistuneita elementtejä, joita voidaan jatkokehittää ja hioa tulevaisuuden tarpeita vastaaviksi, sekä tuoda koulutusohjelmaan tulevaisuuden elementtejä täydentämään kokonaisuutta, kuten esimerkiksi digitalisoitumiseen liittyvät opinnot.
Tämä opinnäytetyö tehtiin Haaga-Helian ammattikorkeakoulun Myyntityön koulutusohjelman opintosuunnitelma uudistusta varten. Opinnäytetyön tavoitteena on ollut selvittää ääriviivoja tulevaisuudessa tarvittaville tiedoille ja taidoille, sekä kuinka tuetaan opiskelijan valmistumista aikataulussa keskittyen erityisesti opiskelijoiden kehitettäviin ominaisuuksiin, eikä niinkään konkreettisiin työvälineisiin ja järjestelmiin.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä Webropol –kyselynä. Kohderyhmänä toimivat Haaga-Helian myyntityön alumnit. Kysely julkaistiin heille Facebook –ryhmässä, jossa on runsas määrä aktiivisia alumneja.
Haastattelukysymykset rakennettiin aiemmin teetettyä Haaga-Helian yleistä alumni-kyselyä silmällä pitäen. Kuitenkin painoarvo oli myynninkoulutusohjelman näkökulmissa ja juuri kyseisen koulutusohjelman tarjonnassa.
Tutkimuksen perusteella koulutusohjelman nykyisessä opintosuunnitelmassa on jo itsessään ollut erittäin onnistuneita elementtejä, joita voidaan jatkokehittää ja hioa tulevaisuuden tarpeita vastaaviksi, sekä tuoda koulutusohjelmaan tulevaisuuden elementtejä täydentämään kokonaisuutta, kuten esimerkiksi digitalisoitumiseen liittyvät opinnot.