Käytä päätäsi - Päätä rajasi : Tampereen kristillisen koulun 8.-luokkalaisille suunnattu terveystiedon tunti seksuaaliterveyden edistämiseksi
Vartiamäki, Riikka; Laitinen, Sirpa (2015)
Vartiamäki, Riikka
Laitinen, Sirpa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111416436
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111416436
Tiivistelmä
Opinnäytetyön keskeisimmäksi tavoitteeksi asetettiin nuorten seksuaaliterveyden vahvistaminen. Tavoitteina oli myös tarkastella seksuaalioikeuksia ja seksuaalisen häirinnän kriteereitä sairaanhoitajan ammatillisen kasvun tukemiseksi. Oppitunnin sisällössä nostetaan esille seksuaaliterveyttä rikkovia ja sitä vahvistavia tekijöitä, jotta nuori saa tietoa omien rajojensa määrittelemiseksi tervettä aikuisuutta varten.
Opinnäytetyö koostuu oppitunnilla esitetystä materiaalista sekä seksuaaliterveyteen ja -oikeuksiin painottuvasta teoriatiedosta. Opetustilanne toteutettiin Tampereen kristillisen koulun 17:lle 8.-luokkalaiselle oppilaalle terveystiedon tunnilla. Asiasisältö muovautui koulun terveystiedon lehtorin kanssa yhteistyönä peruskoulun opetussuunnitelman mukaiseen tarpeeseen 8.-luokkalaisille oppilaille keväällä 2015.
Oppilaat vastasivat lyhyeen palautekyselyyn oppitunnin päätyttyä. Palaute-kyselyn perusteella uutta tietoa tuli vain vähän, joten kohderyhmä olisi voinut olla nuoremmista oppilaista koostuva. Oppilaat kuitenkin seurasivat opetusta keskittyneesti ja kokivat sen mielenkiintoiseksi. Terveystiedon tunti vahvisti kristillisen koulun oppilaiden arvopohjaa ja antoi heille ajattelemisen aihetta.
Oppitunnin toteutus oli palautteiden perusteella mieleenpainuva kokonaisuus, jonka oppilaat jaksoivat kuunnella alusta loppuun. Esityksessä käytettyä materiaalia voidaan käyttää terveystiedon oppitunnilla yläasteikäisille seuraavinakin vuosina. Oppitunnin valmistelu vaati perusteellista seksuaaliterveyteen perehtymistä ja ohjaukselliseen opetustilanteeseen valmistautumista. Terveydenedistämisen näkökulmasta opetuksen sisältö oli valikoitu hyvin.
Opinnäytetyö koostuu oppitunnilla esitetystä materiaalista sekä seksuaaliterveyteen ja -oikeuksiin painottuvasta teoriatiedosta. Opetustilanne toteutettiin Tampereen kristillisen koulun 17:lle 8.-luokkalaiselle oppilaalle terveystiedon tunnilla. Asiasisältö muovautui koulun terveystiedon lehtorin kanssa yhteistyönä peruskoulun opetussuunnitelman mukaiseen tarpeeseen 8.-luokkalaisille oppilaille keväällä 2015.
Oppilaat vastasivat lyhyeen palautekyselyyn oppitunnin päätyttyä. Palaute-kyselyn perusteella uutta tietoa tuli vain vähän, joten kohderyhmä olisi voinut olla nuoremmista oppilaista koostuva. Oppilaat kuitenkin seurasivat opetusta keskittyneesti ja kokivat sen mielenkiintoiseksi. Terveystiedon tunti vahvisti kristillisen koulun oppilaiden arvopohjaa ja antoi heille ajattelemisen aihetta.
Oppitunnin toteutus oli palautteiden perusteella mieleenpainuva kokonaisuus, jonka oppilaat jaksoivat kuunnella alusta loppuun. Esityksessä käytettyä materiaalia voidaan käyttää terveystiedon oppitunnilla yläasteikäisille seuraavinakin vuosina. Oppitunnin valmistelu vaati perusteellista seksuaaliterveyteen perehtymistä ja ohjaukselliseen opetustilanteeseen valmistautumista. Terveydenedistämisen näkökulmasta opetuksen sisältö oli valikoitu hyvin.