Sosiaalinen media viestinnän välineenä
Rajala, Kirsi (2015)
Rajala, Kirsi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111316431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111316431
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Taksi Helsingille. Taksiala on murroksessa ja yrityksen on tarve päivittää viestintänsä 2010-luvulle. Kun prosessi aloitettiin, yritys ei ollut vielä missään sosiaalisen median kanavassa. Tutkimuksen tavoite on tutustua syväluotaavasti sosiaaliseen mediaan ja sen tarjoamiin viestinnän mahdollisuuksiin yritystoiminnan näkökulmasta. Kesken prosessin Taksi Helsinki liittyi Facebookiin. Tämä lisäsi yhdeksi opinnäytetyön tavoitteeksi analysoida jo olemassa olevaa toimintaa ja kehittää sitä. Opinnäytetyön tavoite on luoda konkreettisia kehitysehdotuksia toimeksiantajalle, joilla he pystyvät kehittämään omaa toimintaansa. Opinnäytetyö on rajattu käsittelemään sosiaalista mediaa kuluttajanäkökulmasta. Erityisesti tutkimuksissa keskityttiin 20 – 30 vuotiaisiin nuoriin aikuisiin. Opinnäytetyöprosessi kesti vuoden. Työ aloitettiin marraskuussa 2014 ja se valmistui marraskuussa 2015.
Ensiksi opinnäytetyössä tutustutaan sosiaaliseen mediaan käsitteenä ja toimintaympäristönä. Tämän jälkeen perehdytään kuuteen sosiaalisen median kanavaan ja niiden ominaispiirteisiin. Tutkimuksen tukena on käytetty alan kirjallisuutta, ajankohtaisia tutkimuksia sekä verkkojulkaisuja.
Opinnäytetyössä käytettiin kahta tutkimusta: benchmarkkausta ja fokusryhmäkeskusteluja. Kahden tutkimuksen tavoite oli tukea ja täydentää toisiaan. Benchmarkkaus on vertaisarviointia, jossa tutustutaan samalla alalla toimiviin yrityksiin ja pyritään löytämään niiden toiminnan vahvuudet ja heikkoudet. Saatuja tuloksia hyödynnetään kohdeyrityksen toiminnan kehittämisessä. Opinnäytetyössä pidettiin kaksi fokusryhmäkeskustelua. Fokusryhmäkeskustelut auttavat perehtymään tutkittavaan asiaan laaja-alaisesti sekä selvittämään, miten benchmarkkauksessa saadut tiedot ja käytännöt soveltuvat Suomen kuluttajille.
Tutkimuksen ja tietoperustan pohjalta valittiin kaksi tärkeintä sosiaalisen median kanavaa, joihin toimeksiantajan pitäisi liittyä välittömästi. Nämä kanavat olivat Facebook ja Instagram. Myös Twitter ja LinkedIn nousivat tärkeään asemaan viestinnän kehittämisessä. Tutkimuksissa korostui, että julkaisujen tulee olla laadukkaita. Kuluttajat odottavat, että viestintä sosiaa-lisessa mediassa on selkeää, tiivistä ja persoonallista. Kuvien merkitys kaikissa sosiaalisen median kanavissa korostui. Kuvat kiinnittävät käyttäjän huomion ja tuovat sivuille persoonallisuutta ja tunnistettavuutta. Jotta yritys menestyy sosiaalisessa mediassa, kuluttajat odottavat siltä hyvää ja ystävällistä asiakaspalvelua.
Ensiksi opinnäytetyössä tutustutaan sosiaaliseen mediaan käsitteenä ja toimintaympäristönä. Tämän jälkeen perehdytään kuuteen sosiaalisen median kanavaan ja niiden ominaispiirteisiin. Tutkimuksen tukena on käytetty alan kirjallisuutta, ajankohtaisia tutkimuksia sekä verkkojulkaisuja.
Opinnäytetyössä käytettiin kahta tutkimusta: benchmarkkausta ja fokusryhmäkeskusteluja. Kahden tutkimuksen tavoite oli tukea ja täydentää toisiaan. Benchmarkkaus on vertaisarviointia, jossa tutustutaan samalla alalla toimiviin yrityksiin ja pyritään löytämään niiden toiminnan vahvuudet ja heikkoudet. Saatuja tuloksia hyödynnetään kohdeyrityksen toiminnan kehittämisessä. Opinnäytetyössä pidettiin kaksi fokusryhmäkeskustelua. Fokusryhmäkeskustelut auttavat perehtymään tutkittavaan asiaan laaja-alaisesti sekä selvittämään, miten benchmarkkauksessa saadut tiedot ja käytännöt soveltuvat Suomen kuluttajille.
Tutkimuksen ja tietoperustan pohjalta valittiin kaksi tärkeintä sosiaalisen median kanavaa, joihin toimeksiantajan pitäisi liittyä välittömästi. Nämä kanavat olivat Facebook ja Instagram. Myös Twitter ja LinkedIn nousivat tärkeään asemaan viestinnän kehittämisessä. Tutkimuksissa korostui, että julkaisujen tulee olla laadukkaita. Kuluttajat odottavat, että viestintä sosiaa-lisessa mediassa on selkeää, tiivistä ja persoonallista. Kuvien merkitys kaikissa sosiaalisen median kanavissa korostui. Kuvat kiinnittävät käyttäjän huomion ja tuovat sivuille persoonallisuutta ja tunnistettavuutta. Jotta yritys menestyy sosiaalisessa mediassa, kuluttajat odottavat siltä hyvää ja ystävällistä asiakaspalvelua.