Kiinnostava ja käytettävä verkkosivusto taksialalla
Ahtinen, Suvi (2015)
Ahtinen, Suvi
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111316428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111316428
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Taksi Helsingille. Taksiala on murroksessa, joten Taksi Helsingin on sitoutettava asiakkaitaan paremmin. Tässä opinnäytetyössä etsitään siihen ratkaisua kehittämällä Taksi Helsingin verkkosivustoa. Työ on rajattu koskemaan kuluttaja-asiakkaita ja sivustojen osalta sisältöä, rakennetta, ulkoasua, käytettävyyttä ja sosiaalisen median rajapintaa.
Verkkosivustoilla on paljon mahdollisuuksia monipuoliselle sisällölle ja sisällön takia sivustoilla käydään. Sisältö voi olla esimerkiksi tekstiä, kuvia, linkkejä ja videoita. Sisältö voidaan jakaa useammalle sivulle, jotka muodostavat sivuston rakenteen. Rakenne voi muodostua etusivusta ja sen alasivuista tai useammasta osiosta, joilla on omat pää- ja alasivut.
Sivuston ulkoasu muodostuu useasta tekijästä. Siihen liittyvät muun muassa sommittelu, värit, fontit ja erilaiset visuaaliset elementit. Sivuston käytettävyys tarkoittaa sitä, että kävijät osaavat käyttää sivustoa löytääkseen sieltä tarvitsemansa. Käytettävyyttä voidaan arvioida heuristisesti.
Sosiaalisen median rajapintaan kuuluu sosiaalisen median optimointi, joka helpottaa sivuston sisältöjen jakoa. Blogit tarjoavat sosiaalisen median tapaan yritykselle keinon vuorovaikuttaa sidosryhmiensä kanssa.
Loppukesän ja alkusyksyn 2015 aikana työtä varten käytiin läpi Taxi Stockholmin, New York City Taxi & Limousine Commissionin sekä Uberin verkkosivustot. Sivustoista tehtiin vertailuanalyysit, jotta niistä löydettäisiin kehitysehdotuksia Taksi Helsingin sivustolle. Työn aikana selvisi, että Taksi Helsinki on tehnyt suurelta osin edellä mainittuja parempia ratkaisuja, mutta sivustoilta löytyi myös hyviä puolia.
Syksyn 2015 aikana järjestettiin kaksi fokusryhmäkeskustelua. Keskustelun kohderyhmänä oli nuoria aikuisia pääkaupunkiseudulta. Toinen ryhmä keskusteli verkkosivustojen sisällöistä ja ulkoasusta ja toinen ryhmä käytettävyydestä ja sosiaalisen median rajapinnasta.
Työn aikana selvisi, että Taksi Helsingin verkkosivustolla on hyvin toimiva ulkoasu, selkeät ja hyödylliset sisällöt ja sitä on helppo käyttää. Parannettavaa löytyi sosiaalisen median optimoinnista ja sisällön monipuolistamisesta.
Verkkosivustoilla on paljon mahdollisuuksia monipuoliselle sisällölle ja sisällön takia sivustoilla käydään. Sisältö voi olla esimerkiksi tekstiä, kuvia, linkkejä ja videoita. Sisältö voidaan jakaa useammalle sivulle, jotka muodostavat sivuston rakenteen. Rakenne voi muodostua etusivusta ja sen alasivuista tai useammasta osiosta, joilla on omat pää- ja alasivut.
Sivuston ulkoasu muodostuu useasta tekijästä. Siihen liittyvät muun muassa sommittelu, värit, fontit ja erilaiset visuaaliset elementit. Sivuston käytettävyys tarkoittaa sitä, että kävijät osaavat käyttää sivustoa löytääkseen sieltä tarvitsemansa. Käytettävyyttä voidaan arvioida heuristisesti.
Sosiaalisen median rajapintaan kuuluu sosiaalisen median optimointi, joka helpottaa sivuston sisältöjen jakoa. Blogit tarjoavat sosiaalisen median tapaan yritykselle keinon vuorovaikuttaa sidosryhmiensä kanssa.
Loppukesän ja alkusyksyn 2015 aikana työtä varten käytiin läpi Taxi Stockholmin, New York City Taxi & Limousine Commissionin sekä Uberin verkkosivustot. Sivustoista tehtiin vertailuanalyysit, jotta niistä löydettäisiin kehitysehdotuksia Taksi Helsingin sivustolle. Työn aikana selvisi, että Taksi Helsinki on tehnyt suurelta osin edellä mainittuja parempia ratkaisuja, mutta sivustoilta löytyi myös hyviä puolia.
Syksyn 2015 aikana järjestettiin kaksi fokusryhmäkeskustelua. Keskustelun kohderyhmänä oli nuoria aikuisia pääkaupunkiseudulta. Toinen ryhmä keskusteli verkkosivustojen sisällöistä ja ulkoasusta ja toinen ryhmä käytettävyydestä ja sosiaalisen median rajapinnasta.
Työn aikana selvisi, että Taksi Helsingin verkkosivustolla on hyvin toimiva ulkoasu, selkeät ja hyödylliset sisällöt ja sitä on helppo käyttää. Parannettavaa löytyi sosiaalisen median optimoinnista ja sisällön monipuolistamisesta.