Uudistuva arki : alueorganisaatiouudistus Kuopion varhaiskasvatuspalveluissa
Saarelainen, Hanna (2015)
Saarelainen, Hanna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111316398
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111316398
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö sai alkunsa Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen palvelupäällikkö Jaana Lappalaisen aloit-teesta tutkia Kuopion kaupungin varhaiskasvatuspalveluissa 1.8.2013 toteutetun alueorganisaatiouudistuksen vaikutuksia päivähoitoon. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada tietoa Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiouudistuksen vaikutuksesta ja näkymisestä päiväkodin arjessa esimiesten näkökulmasta. Esimiehillä tutkimuksessa tarkoitettiin aluevastaavia päiväkodinjohtajia ja päiväkodinjohtajia. Tietoa kerättiin Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiouudistuksesta sekä haastattelemalla päiväkodinjohtajia ja aluevastaavia päiväkodinjohtajia. Kuopion kaupungin varhaiskasvatuspalvelut on jaettu kuuteen alueeseen. Tutkimukseen kuului lisäksi rinnakkaistutkimus. Rinnakkaistutkimuksessa kuvattiin Kuopion kaupungin varhaiskasvatuksen organisaatiouudistuksen vaikutusta ja näkymistä päiväkodin arjessa henkilökunnan näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastattelu tehtiin kuudelle aluevastaavalle päiväkodinjohta-jalle ja kahdelletoista päiväkodinjohtajalle. Haastattelulla kerättiin tietoa siitä, miten organisaatiouudistus näkyy päiväkodin arjessa ja millaisia uusia pedagogisia johtamisen menetelmiä uudistus on tuonut. Lisäksi selvitettiin millaisia henkilökohtaisia kokemuksia uudistus on herättänyt.
Haastatteluissa selvisi muun muassa, että varhaiskasvatuksen organisaatiouudistus ei näy suoraan päiväkodin arjessa, mutta on tuonut muutosta päiväkodinjohtajan työnkuvaan. Haastattelujen perusteella aikaa pedagogiselle johtamiselle on tullut lisää. Vastaavasti aluevastaavien päiväkodinjohtajien työmäärä herätti päiväkodinjohtajien haastatteluissa huolta heidän työmääränsä lisääntymisestä. Aineistoa kerättiin kevään 2015 aikana.
Opinnäytetyön keskeisenä tutkimustuloksena ja johtopäätöksenä voidaan pitää haastatteluiden ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta sitä, että varhaiskasvatuksen organisaatio uudistus ei näy niinkään päiväkodin arjessa, mutta se näkyy päiväkodinjohtajien työmäärässä, työajan käytössä ja pedagogisessa johtamisessa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Haastattelu tehtiin kuudelle aluevastaavalle päiväkodinjohta-jalle ja kahdelletoista päiväkodinjohtajalle. Haastattelulla kerättiin tietoa siitä, miten organisaatiouudistus näkyy päiväkodin arjessa ja millaisia uusia pedagogisia johtamisen menetelmiä uudistus on tuonut. Lisäksi selvitettiin millaisia henkilökohtaisia kokemuksia uudistus on herättänyt.
Haastatteluissa selvisi muun muassa, että varhaiskasvatuksen organisaatiouudistus ei näy suoraan päiväkodin arjessa, mutta on tuonut muutosta päiväkodinjohtajan työnkuvaan. Haastattelujen perusteella aikaa pedagogiselle johtamiselle on tullut lisää. Vastaavasti aluevastaavien päiväkodinjohtajien työmäärä herätti päiväkodinjohtajien haastatteluissa huolta heidän työmääränsä lisääntymisestä. Aineistoa kerättiin kevään 2015 aikana.
Opinnäytetyön keskeisenä tutkimustuloksena ja johtopäätöksenä voidaan pitää haastatteluiden ja teoreettisen viitekehyksen pohjalta sitä, että varhaiskasvatuksen organisaatio uudistus ei näy niinkään päiväkodin arjessa, mutta se näkyy päiväkodinjohtajien työmäärässä, työajan käytössä ja pedagogisessa johtamisessa.