Digitalisaatio musiikkialalla - ansaintamallit tallennemyynnissä
Alanko, Janina (2015)
Lataukset:
Alanko, Janina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216342
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216342
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia digitalisaation vaikutusta tallennemyyntiin musiikkialalla. Tutkimuksen keskeisimpiä kysymyksiä olivat, miten musiikkialan toimijat näkevät digitalisaation vaikuttaneen alaan ja miten tallennemyynti on muuttunut digitalisaation myötä. Työn tavoitteena oli selvittää, miten suomalaiset musiikkialan toimijat näkevät digitalisaation vaikutuksen alan ansaintamalleihin ja tallennemyyntiin sekä tulokanavien tärkeysjärjestykseen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin digitalisaatiota, liiketoimintamallia ja ansaintalogiikkaa sekä yleisellä tasolla että musiikkialan kannalta. Teoriassa käsiteltiin myös musiikkialan rakennemuutosta, sekä digitaalisen myynnin muutosta latauskaupasta suoratoistopalveluihin. Teoreettinen viitekehys rakennettiin kirjallisuuden, artikkelien ja musiikkialan ammattilaisten sekä internetlähteiden avulla.
Tutkimus tehtiin laadullisena teemahaastatteluna. Haastatteluihin valittiin kuusi musiikkialan ammattilaisia eli levy-yhtiöiden edustajia, artisteja sekä musiikkituottajien järjestön IFPI:n edustaja. Tutkimuksessa selvisi, että digitalisaatio on vaikuttanut musiikkialaan. Musiikinkulutuspalvelut ovat muuttuneet ja tämän myötä myös tulorakenteet. Digitalisaatio on muuttanut kustannusrakenteita halvemmaksi, mutta fyysisten tuotteiden myynnistä tuloutui enemmän rahaa artisteille kun nyt suoratoistopalveluista. Tallennemarkkinat ovat olleet pitkään laskusuuntaisia, mutta tulevaisuudelta odotetaan markkinoiden kasvua. Suoratoistopalveluista saatavien tulojen odotetaan kasvavan samalla kun kuluttajat siirtyvät käyttämään palveluiden maksullisia versioita. Tutkimukseen osallistuneet näkevät musiikkialan tulevaisuuden hyvin positiivisena ja valoisana.
Johtopäätöksissä työn osa-alueet koottiin yhteen. Teoreettinen viitekehys tukee tutkimusta ja tutkimustuloksia. Digitalisaatio ja teknologian muutos ovat tulevaisuus, mikä täytyy kohdata myös musiikkialalla. Digitaalisessa maailmassa selviää asioiden mittaamisella ja analysoimalla näitä mittaustuloksia. Muutoskykyisyys on myös tärkeää musiikkialan tulevaisuutta ajatellen. Artistien ja levy-yhtiöiden väliset sopimukset täytyy tehdä niin, että niissä huomioidaan digitaalinen tallennemyynti ja musiikinkulutus. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotettiin suoratoistopalveluiden myyntiä ja markkinointia kuluttajille. Tutkimusaihe vastaisi tämän tutkimuksen kautta esille tulleeseen ongelmaan, miten kuluttajat saataisiin käyttämään suoratoistopalveluita ja miten niitä jo käyttävät saataisiin siirtymään maksulliseen ohjelman käyttöön.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin digitalisaatiota, liiketoimintamallia ja ansaintalogiikkaa sekä yleisellä tasolla että musiikkialan kannalta. Teoriassa käsiteltiin myös musiikkialan rakennemuutosta, sekä digitaalisen myynnin muutosta latauskaupasta suoratoistopalveluihin. Teoreettinen viitekehys rakennettiin kirjallisuuden, artikkelien ja musiikkialan ammattilaisten sekä internetlähteiden avulla.
Tutkimus tehtiin laadullisena teemahaastatteluna. Haastatteluihin valittiin kuusi musiikkialan ammattilaisia eli levy-yhtiöiden edustajia, artisteja sekä musiikkituottajien järjestön IFPI:n edustaja. Tutkimuksessa selvisi, että digitalisaatio on vaikuttanut musiikkialaan. Musiikinkulutuspalvelut ovat muuttuneet ja tämän myötä myös tulorakenteet. Digitalisaatio on muuttanut kustannusrakenteita halvemmaksi, mutta fyysisten tuotteiden myynnistä tuloutui enemmän rahaa artisteille kun nyt suoratoistopalveluista. Tallennemarkkinat ovat olleet pitkään laskusuuntaisia, mutta tulevaisuudelta odotetaan markkinoiden kasvua. Suoratoistopalveluista saatavien tulojen odotetaan kasvavan samalla kun kuluttajat siirtyvät käyttämään palveluiden maksullisia versioita. Tutkimukseen osallistuneet näkevät musiikkialan tulevaisuuden hyvin positiivisena ja valoisana.
Johtopäätöksissä työn osa-alueet koottiin yhteen. Teoreettinen viitekehys tukee tutkimusta ja tutkimustuloksia. Digitalisaatio ja teknologian muutos ovat tulevaisuus, mikä täytyy kohdata myös musiikkialalla. Digitaalisessa maailmassa selviää asioiden mittaamisella ja analysoimalla näitä mittaustuloksia. Muutoskykyisyys on myös tärkeää musiikkialan tulevaisuutta ajatellen. Artistien ja levy-yhtiöiden väliset sopimukset täytyy tehdä niin, että niissä huomioidaan digitaalinen tallennemyynti ja musiikinkulutus. Jatkotutkimusaiheeksi ehdotettiin suoratoistopalveluiden myyntiä ja markkinointia kuluttajille. Tutkimusaihe vastaisi tämän tutkimuksen kautta esille tulleeseen ongelmaan, miten kuluttajat saataisiin käyttämään suoratoistopalveluita ja miten niitä jo käyttävät saataisiin siirtymään maksulliseen ohjelman käyttöön.