Perehdytysopas perehdyttämisen ja myyntityön tukena : case HKScan Finland Oy:n Asiakaspalvelu
Touru, Sohvi (2015)
Touru, Sohvi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116268
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116268
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona HKScan Finland Oy:n Asiakaspalvelulle. Tavoitteena oli laatia työohjeista koostuva perehdytysopas myyntineuvottelijoiden päivittäisen työnteon tueksi. Aikaisemmat ohjeet olivat osakseen vanhentuneita ja puutteellisia, joten niiden päivitys ja yhdistäminen nähtiin ajankohtaisena. Yrityksen toiminnanohjausjärjestelmä on hyvin suuressa roolissa myyntineuvottelijan työssä, joten sen käytön hallitseminen on tärkeää. Tarkoituksena oli luoda ohjeet, joiden avulla kokematonkin henkilö pystyy suoriutumaan työstä. Perehdytysopas tukee uutta työntekijää työn alkuvaiheessa sekä toimii perehdyttämisen apuvälineenä. Opas palvelee lisäksi jo työsuhteessa olevia myyntineuvottelijoita.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään myyntityön onnistumiseen vaikuttavia asioita ja perehdyttämisessä huomioitavia seikkoja. Onnistuneessa myyntityössä on tärkeää myyntiprosessin tehokas hallitseminen ja sen läpikäynti jokaisen asiakkaan kohdalla. Myyntityön onnistumiseen vaikuttaa lisäksi myyjän oma toiminta, sillä tietyt myyjän ominaisuudet vaikuttavat positiivisesti kaupan syntyyn. Myyntityön osuudessa käsitellään myös telekommunikaatioon liittyviä asioita.
Hyvästä perehdyttämisestä hyötyy niin työnantaja kuin uusi työntekijäkin. Perehdytysprosessiin kuuluu perehdyttämisen suunnittelu ja toteutus sekä sen seuranta ja arviointi. Päävastuu perehdyttämisestä ja sen onnistumisesta on esimiehellä, sillä hänen tehtävänään on varmistua siitä, että työntekijä työskentelee sovitunlaisesti. Myös uusi työntekijä on vastuussa perehdytyksen onnistumisesta paneutumalla työtehtäväänsä ja olemalla aktiivinen.
Neljännessä luvussa kuvataan perehdytysoppaan koko tekoprosessi. Perehdytysoppaan aineistona on käytetty opinnäytetyöntekijän omaa kokemusta, olemassa olevia ohjeita, palavereja johdon kanssa sekä työntekijöiden haastatteluja. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena on työohjeista koostuva perehdytysopas, joka löytyy sähköisenä yrityksen verkkoasemalta. Työntekijöille laaditun palautekyselyn perusteella työohjeet on koettu hyödyllisinä. Toimeksiantajan pyynnöstä perehdytysopas on salainen ja jätetään julkaisematta opinnäytetyön liitteenä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään myyntityön onnistumiseen vaikuttavia asioita ja perehdyttämisessä huomioitavia seikkoja. Onnistuneessa myyntityössä on tärkeää myyntiprosessin tehokas hallitseminen ja sen läpikäynti jokaisen asiakkaan kohdalla. Myyntityön onnistumiseen vaikuttaa lisäksi myyjän oma toiminta, sillä tietyt myyjän ominaisuudet vaikuttavat positiivisesti kaupan syntyyn. Myyntityön osuudessa käsitellään myös telekommunikaatioon liittyviä asioita.
Hyvästä perehdyttämisestä hyötyy niin työnantaja kuin uusi työntekijäkin. Perehdytysprosessiin kuuluu perehdyttämisen suunnittelu ja toteutus sekä sen seuranta ja arviointi. Päävastuu perehdyttämisestä ja sen onnistumisesta on esimiehellä, sillä hänen tehtävänään on varmistua siitä, että työntekijä työskentelee sovitunlaisesti. Myös uusi työntekijä on vastuussa perehdytyksen onnistumisesta paneutumalla työtehtäväänsä ja olemalla aktiivinen.
Neljännessä luvussa kuvataan perehdytysoppaan koko tekoprosessi. Perehdytysoppaan aineistona on käytetty opinnäytetyöntekijän omaa kokemusta, olemassa olevia ohjeita, palavereja johdon kanssa sekä työntekijöiden haastatteluja. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotoksena on työohjeista koostuva perehdytysopas, joka löytyy sähköisenä yrityksen verkkoasemalta. Työntekijöille laaditun palautekyselyn perusteella työohjeet on koettu hyödyllisinä. Toimeksiantajan pyynnöstä perehdytysopas on salainen ja jätetään julkaisematta opinnäytetyön liitteenä.