Tampereen ammattikorkeakoulun hakijakokemusten parantaminen – ensikontakti ja hakeminen
Auvinen, Johanna (2015)
Auvinen, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116253
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Tampereen ammattikorkeakoulun (TAMK) hakijan kokemus. Työssä selvitettiin hakijoiden mielikuvia ja ensikontaktia TAMKiin, kokemuksia tiedon etsimisestä, hakuohjeista, hakijapalveluiden tasosta ja itse hakemisesta pois rajattuna valintakokeet, valintojen julkaisu, opiskelupaikan vastaanotto sekä opintoja koskeva ennakkotiedottaminen. Opinnäytetyö oli osa TAMKin opiskelijakokemuksen parantamishanketta.
Opinnäytetyön lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta, jossa oli myös konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä. Tietoa kerättiin syksyn 2014 ja kevään 2015 aikana hakijoiden ja opiskelijoiden haastatteluilla, valmiin aineiston muodossa, haamuasiakkuuksilla ja havainnoinnilla. Haastattelut tehtiin sairaanhoitajien valintakokeiden yhteydessä ja paperihaastatteluna insinööriopinnot aloittaneelle opiskelijaryhmälle. Valmiina aineistona käytettiin TAMKin englanninkielisiin tutkinto-ohjelmiin hakeutuneille tehdyn kyselyn, Taloudellisen tiedotustoimiston ja T-Median yläkoululaisille ja lukiolaisille suunnatun tutkimuksen sekä TAMKissa aloittaneiden opiskelijoiden aloituskyselyn tuloksia. Haamuasiakkuus toteutettiin TAMKin hakijapalveluihin, ja omia havaintoja kerättiin pääosin TAMKin hakijapalveluiden sähköpostipalvelun osalta yhteishaun ajalta. Aineistot analysoitiin suhteuttamalla ne hakijan hakuprosessin vaiheisiin. Myös tulokset esiteltiin hakijakokemuksen vaiheita mukaillen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opiskelijaksi pyrkivät hakevat TAMKiin pääsääntöisesti paikkakunnan ja opintotarjonnan vuoksi. Hakijoiden mielikuva TAMKista on positiivinen, ja TAMK mielletään suureksi, korkeatasoista opetusta tarjoavaksi ammattikorkeakouluksi. Hakijat käyttävät tiedonhankinnassa monia eri kanavia, mutta selvästi tärkein kanava ovat ammattikorkeakoulujen omat nettisivut. Vahvistusta opiskelupaikan valintaan haetaan usein ystäviltä ja tuttavilta. Tutkimuksen mukaan TAMKin nettisivut, hakuohjeet ja hakijapalveluiden palvelu koettiin pääsääntöisesti hyväksi. Tieto oli helposti saatavilla ja ohjeet kirjoitettu hakijaystävällisesti. Haamuasiakkuus paljasti, että TAMKin hakijapalveluiden palvelutasossa on parannettavaa asiakkaan huomioon ottamisessa varsinkin kiireaikana, johon käynnit sijoittuivat.
Tutkimuksen tuotoksena saatiin TAMKiin opiskelijaksi hakeutuvalle prosessikaavio kevään 2016 yhteishakua silmälläpitäen. Haamuasiakkaiden palautteen pohjalta koottiin TAMKin hakijapalveluiden avuksi huoneentaulu. TAMKin hakuprosessissa ilmenneitä epäkohtia on parannettu, ja niitä parannetaan edelleen tämän opinnäyteyön avulla.
Opinnäytetyön lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta, jossa oli myös konstruktiivisen tutkimuksen piirteitä. Tietoa kerättiin syksyn 2014 ja kevään 2015 aikana hakijoiden ja opiskelijoiden haastatteluilla, valmiin aineiston muodossa, haamuasiakkuuksilla ja havainnoinnilla. Haastattelut tehtiin sairaanhoitajien valintakokeiden yhteydessä ja paperihaastatteluna insinööriopinnot aloittaneelle opiskelijaryhmälle. Valmiina aineistona käytettiin TAMKin englanninkielisiin tutkinto-ohjelmiin hakeutuneille tehdyn kyselyn, Taloudellisen tiedotustoimiston ja T-Median yläkoululaisille ja lukiolaisille suunnatun tutkimuksen sekä TAMKissa aloittaneiden opiskelijoiden aloituskyselyn tuloksia. Haamuasiakkuus toteutettiin TAMKin hakijapalveluihin, ja omia havaintoja kerättiin pääosin TAMKin hakijapalveluiden sähköpostipalvelun osalta yhteishaun ajalta. Aineistot analysoitiin suhteuttamalla ne hakijan hakuprosessin vaiheisiin. Myös tulokset esiteltiin hakijakokemuksen vaiheita mukaillen.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opiskelijaksi pyrkivät hakevat TAMKiin pääsääntöisesti paikkakunnan ja opintotarjonnan vuoksi. Hakijoiden mielikuva TAMKista on positiivinen, ja TAMK mielletään suureksi, korkeatasoista opetusta tarjoavaksi ammattikorkeakouluksi. Hakijat käyttävät tiedonhankinnassa monia eri kanavia, mutta selvästi tärkein kanava ovat ammattikorkeakoulujen omat nettisivut. Vahvistusta opiskelupaikan valintaan haetaan usein ystäviltä ja tuttavilta. Tutkimuksen mukaan TAMKin nettisivut, hakuohjeet ja hakijapalveluiden palvelu koettiin pääsääntöisesti hyväksi. Tieto oli helposti saatavilla ja ohjeet kirjoitettu hakijaystävällisesti. Haamuasiakkuus paljasti, että TAMKin hakijapalveluiden palvelutasossa on parannettavaa asiakkaan huomioon ottamisessa varsinkin kiireaikana, johon käynnit sijoittuivat.
Tutkimuksen tuotoksena saatiin TAMKiin opiskelijaksi hakeutuvalle prosessikaavio kevään 2016 yhteishakua silmälläpitäen. Haamuasiakkaiden palautteen pohjalta koottiin TAMKin hakijapalveluiden avuksi huoneentaulu. TAMKin hakuprosessissa ilmenneitä epäkohtia on parannettu, ja niitä parannetaan edelleen tämän opinnäyteyön avulla.