KULJETUSSELVITYS CASE: SATASERVICE OY
Viskari, Hanna (2015)
Viskari, Hanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116247
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Sataservice Oy:n neljän eri yksikön, Rauman Sähkökonehuolto Oy:n, Kolmikoneistus Oy:n, raskaan kalustohuollon sekä aluehuollon, kuljetustarpeet. Sataservice Oy tarjoaa asiakkailleen teollisuuden huolto- ja kunnossapidon kokonaispalveluja sekä siihen liittyviä tukitoimintoja. Tutkimuksen kohteena olleiden yksiköiden erilaisesta toiminnasta johtuen voitiin olettaa, että tarpeet tulevat olemaan monipuoliset. Tarkan tarpeiden määrittelyn mukaan on helpompi löytää tarvetta vastaava kuljetuspalvelu.
Tutkimus toteutettiin case-tutkimuksena, pääasiallisesti laadullisin menetelmin ja tietoa hankittiin kirjallisuudesta, kirjanpidosta sekä teemahaastatteluilla. Haastateltavina olivat eri toimintojen vastuuhenkilöt ja kulujen seurannassa tarkasteltiin vuosia 2013–2014.
Kuljetusten hankinnan lähtökohdaksi haluttiin asiakaslähtöisyys ja luotettavuus. Lisäksi kuljetuksen olleessa usein osa kunnossapidon kokonaispalvelua sen pitää olla strategian mukaan nopeaa ja joustavaa. Yrityksen ydintoimintaan ei kuulu kuljetusten tuottaminen, mutta ne nähdään merkittävänä osana kokonaispalvelun toimitusketjua. Logistiikka on mukana monessa kohdassa kokonaispalvelun toimitusketjua ja sen onnistuminen onkin kiinni oikean tiedon ja ajoituksen onnistumisesta. Kuljetus voi olla myös palvelun arvoa lisäävä, jolloin sen onnistunut toteuttaminen tuo lisäarvoa kokonaispalvelulle asiakkaan näkökulmasta.
Teemahaastatteluissa selvitetyt tarpeet vastasivat hyvin kirjanpidosta saatuja tietoja, jolloin jokaisen yksikön tärkeimmät tarpeet erottuivat selkeästi kaikista kuljetuksista. Kuljetusten hankinta hajautetulla mallilla on perusteltua, koska tarve tulee lähes aina asiakkaan mukaan, vaatii nopeaa toimitusta ja vaihtelevaa kuljetuskalustoa.
Tutkimus toteutettiin case-tutkimuksena, pääasiallisesti laadullisin menetelmin ja tietoa hankittiin kirjallisuudesta, kirjanpidosta sekä teemahaastatteluilla. Haastateltavina olivat eri toimintojen vastuuhenkilöt ja kulujen seurannassa tarkasteltiin vuosia 2013–2014.
Kuljetusten hankinnan lähtökohdaksi haluttiin asiakaslähtöisyys ja luotettavuus. Lisäksi kuljetuksen olleessa usein osa kunnossapidon kokonaispalvelua sen pitää olla strategian mukaan nopeaa ja joustavaa. Yrityksen ydintoimintaan ei kuulu kuljetusten tuottaminen, mutta ne nähdään merkittävänä osana kokonaispalvelun toimitusketjua. Logistiikka on mukana monessa kohdassa kokonaispalvelun toimitusketjua ja sen onnistuminen onkin kiinni oikean tiedon ja ajoituksen onnistumisesta. Kuljetus voi olla myös palvelun arvoa lisäävä, jolloin sen onnistunut toteuttaminen tuo lisäarvoa kokonaispalvelulle asiakkaan näkökulmasta.
Teemahaastatteluissa selvitetyt tarpeet vastasivat hyvin kirjanpidosta saatuja tietoja, jolloin jokaisen yksikön tärkeimmät tarpeet erottuivat selkeästi kaikista kuljetuksista. Kuljetusten hankinta hajautetulla mallilla on perusteltua, koska tarve tulee lähes aina asiakkaan mukaan, vaatii nopeaa toimitusta ja vaihtelevaa kuljetuskalustoa.