Kokemuksia lääkekellon käytöstä kotihoidossa
Helminen, Elina; Martineero, Aija-Liisa; Suna, Viivi (2015)
Helminen, Elina
Martineero, Aija-Liisa
Suna, Viivi
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016152
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden ja hoitajien kokemuksia lääkekellon käytöstä kotihoidossa. Tavoitteena oli saada tietoa, jota voidaan hyödyntää hyvinvointiteknologian käytössä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin Forssan kotihoidon asiakkailta ja hoitajilta. Haastattelut toteutettiin asiakkaille yksilöhaastatteluina ja hoitajille ryhmähaastatteluna. Aineisto analysoitiin käyttämällä sisällönanalyysiä.
Asiakkaat suhtautuivat hyvinvointiteknologiaan ja lääkekellokokeiluun yleisesti ottaen myönteisesti. Hoitajien mielestä sopivien asiakkaiden löytäminen oli haastavaa. Lääkekellokokeilun alussa asiakkaita ja hoitajia mietitytti laitteen käyttö ja toimivuus. Hoitajat kokivat, että lääkekelloa käyttävät aina vain samat työntekijät. Asiakkaiden mielestä hoitajien antama ohjaus ja perehdytys oli riittävää. Hoitajat saivat mielestään riittävästi ohjausta ja perehdytystä lääkekellon ja portaalin käyttöön. Tuloksista käy kuitenkin ilmi, että osaamattomuudesta johtuen lääkehoidon seurannassa käytettävä portaali ei ollut käytössä. Lääkekello yritys Addoz Oy oli tuonut ilmi, että lisäohjausta lääkekellon ja portaalin käyttöön saa pyydettäessä. Kaikki hoitajat eivät olleet hyödyntäneet tätä mahdollisuutta. Lääkekellon toimintoihin ja ominaisuuksiin oltiin melko tyytyväisiä.
Oikein käytettynä lääkekello voi lisätä turvallisen lääkehoidon toteutumista. Lääkekellon käytöllä on vaikutusta kotihoidon käyntien määrään. Hyvinvointiteknologian avulla voidaan lisätä asiakkaiden itsenäistä selviytymistä ja toimintakykyä.
Asiakkaat suhtautuivat hyvinvointiteknologiaan ja lääkekellokokeiluun yleisesti ottaen myönteisesti. Hoitajien mielestä sopivien asiakkaiden löytäminen oli haastavaa. Lääkekellokokeilun alussa asiakkaita ja hoitajia mietitytti laitteen käyttö ja toimivuus. Hoitajat kokivat, että lääkekelloa käyttävät aina vain samat työntekijät. Asiakkaiden mielestä hoitajien antama ohjaus ja perehdytys oli riittävää. Hoitajat saivat mielestään riittävästi ohjausta ja perehdytystä lääkekellon ja portaalin käyttöön. Tuloksista käy kuitenkin ilmi, että osaamattomuudesta johtuen lääkehoidon seurannassa käytettävä portaali ei ollut käytössä. Lääkekello yritys Addoz Oy oli tuonut ilmi, että lisäohjausta lääkekellon ja portaalin käyttöön saa pyydettäessä. Kaikki hoitajat eivät olleet hyödyntäneet tätä mahdollisuutta. Lääkekellon toimintoihin ja ominaisuuksiin oltiin melko tyytyväisiä.
Oikein käytettynä lääkekello voi lisätä turvallisen lääkehoidon toteutumista. Lääkekellon käytöllä on vaikutusta kotihoidon käyntien määrään. Hyvinvointiteknologian avulla voidaan lisätä asiakkaiden itsenäistä selviytymistä ja toimintakykyä.