Markkinointiviestintäsuunnitelman laatiminen Kruunuvuorenrannan asuinalueportaalille
Vesala, Johanna (2015)
Vesala, Johanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110816059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110816059
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on osa Haaga-Helian liiketalouden tradenomitutkintoa. Toimeksiantona Art and Design City Helsinki Oy:lle, myöhemmin ADC, on tuotettu markkinointiviestintäsuunnitelma Kruunuvuorenrannassa lanseerattavalle asuinalueportaalille. Opinnäytetyö sai alkunsa suorittaessani työharjoittelua ADC:llä, joka on voittoa tavoittelematon uusia ja uusiutuvia asuinalueita sekä alueportaalikonseptia ja -palveluita kehittävä yritys.
Työn tavoitteena on siis konkreettisen ja tarkoituksenmukaisen markkinointiviestinnän suunnitelma. Portaalia varten luodussa suunnitelmassa on määritelty markkinointiviestinnän tavoitteet, kohderyhmät, keinot, resurssit sekä seurannan menetelmät.
Teorian viitekehys koostuu markkinointiviestinnän, sen suunnitteluprosessin ja keinojen käsittelystä. Teoriaa hyödyntäen suunnittelu on aloitettu lähtökohtatilanteen analyysillä. Tästä on jatkettu valittujen markkinointiviestinnän keinojen ja toteutuksen esittelyllä ja lopulta seurannalla ja vaikutusten arvioinnilla.
Markkinointiviestinnän instrumenteista portaalin markkinointiin on valittu mainonta, myynninedistäminen ja suhdetoiminta, sekä digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median viestinnän eri muodot.
Työn rakenne on kaksiosainen, koska pyrkimyksenä oli tuottaa toimeksiantajalle mahdollisimman kompakti ja yksinkertainen suunnitelma. Teoreettisen osuuden ollessa siis työn perusta, sitä oleellisempaa yrityksen kannalta on kuitenkin valmis tuote.
Tehdyn suunnitelman myötä markkinointiviestintää aloitettaessa tiedetään tarvittavat toimenpiteet, keinojen edut ja haasteet sekä osataan tuottaa portaalia ja sovellusta varten toimivaa ja oikea-aikaista markkinointisisältöä.
Työn tavoitteena on siis konkreettisen ja tarkoituksenmukaisen markkinointiviestinnän suunnitelma. Portaalia varten luodussa suunnitelmassa on määritelty markkinointiviestinnän tavoitteet, kohderyhmät, keinot, resurssit sekä seurannan menetelmät.
Teorian viitekehys koostuu markkinointiviestinnän, sen suunnitteluprosessin ja keinojen käsittelystä. Teoriaa hyödyntäen suunnittelu on aloitettu lähtökohtatilanteen analyysillä. Tästä on jatkettu valittujen markkinointiviestinnän keinojen ja toteutuksen esittelyllä ja lopulta seurannalla ja vaikutusten arvioinnilla.
Markkinointiviestinnän instrumenteista portaalin markkinointiin on valittu mainonta, myynninedistäminen ja suhdetoiminta, sekä digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median viestinnän eri muodot.
Työn rakenne on kaksiosainen, koska pyrkimyksenä oli tuottaa toimeksiantajalle mahdollisimman kompakti ja yksinkertainen suunnitelma. Teoreettisen osuuden ollessa siis työn perusta, sitä oleellisempaa yrityksen kannalta on kuitenkin valmis tuote.
Tehdyn suunnitelman myötä markkinointiviestintää aloitettaessa tiedetään tarvittavat toimenpiteet, keinojen edut ja haasteet sekä osataan tuottaa portaalia ja sovellusta varten toimivaa ja oikea-aikaista markkinointisisältöä.