Hyvän Tuulen Kauppapäivien onnistuminen
Mäyrämäki, Henri (2015)
Mäyrämäki, Henri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110516001
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110516001
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli selvittää Hyvän Tuulen Kauppapäivien kokonaisonnistuminen. Työn toimeksiantajana oli Mäyrämäki & Lankinen Oy. Tutkimuksessa saatuja tuloksia hyödynnetään tapahtuman kehittämisessä ja myyntityössä.
Tutkimuksessa käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta. Aineiston keruu tapahtuman asiakkaiden osalta suoritettiin toukokuussa 2015, Hyvän Tuulen Kauppapäivät-tapahtumassa. Asiakkailta aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla Webropol-ohjelmaan. Asiakkailta haastatteluja saatiin 90 kappaletta ja vain kolme kieltäytyi osallistumasta kyselyyn. Toista asiakasryhmää eli yritysasiakkaita teemahaastateltiin viikko tapahtuman jälkeen. Haastatteluissa kerätty aineisto litteroitiin ja vastauksista etsittiin yhtäläisyyksiä sekä eroja. Yrityshaastatteluita oli 16 kappaletta.
Tapahtuman asiakkaat olivat tyytyväisiä tapahtuman ilmapiiriin ja tunnelmaan, järjestelyihin ja ohjelmaan sekä tapahtumaan osallistuneiden yritysten valmistautumiseen. Tulevaisuudessa kehitystä kaivattiin lisäopasteisiin, mainonnan selkeyttämiseen ja ilmaiseen bussikyyditykseen. Yritysasiakkaat pitivät tapahtuman järjestelyitä onnistuneina. He kokivat, että tapahtuma sai ihmiset liikkeelle ja tapahtuma lisäsi taloudellista hyötyä. Jokainen tapahtumaan osallistunut yritys koki tapahtuman vaikuttaneen yrityksensä imagoon positiivisesti. Tulevaisuudessa kehitystä toivottiin informaation kulkuun järjestäjän ja osallistuvien yritysten kesken. Myös yhteistyötä kaikkien tapahtumaan osallistuvien yritysten kesken toivottiin lisättävän.
Tapahtuma oli kokonaisuutena onnistunut, ja tutkimuksen myötä toimeksiantajat saivat tärkeää tietoa uuden tapahtuman onnistumisesta sekä tulevaisuudessa vaadittavista kehitystoimista. Jatkotutkimuksissa voidaan keskittyä tutkimaan vain toista asiakasryhmää tai työn voi toistaa kokonaisuudessaan.
Tutkimuksessa käytettiin sekä määrällistä että laadullista tutkimusotetta. Aineiston keruu tapahtuman asiakkaiden osalta suoritettiin toukokuussa 2015, Hyvän Tuulen Kauppapäivät-tapahtumassa. Asiakkailta aineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla Webropol-ohjelmaan. Asiakkailta haastatteluja saatiin 90 kappaletta ja vain kolme kieltäytyi osallistumasta kyselyyn. Toista asiakasryhmää eli yritysasiakkaita teemahaastateltiin viikko tapahtuman jälkeen. Haastatteluissa kerätty aineisto litteroitiin ja vastauksista etsittiin yhtäläisyyksiä sekä eroja. Yrityshaastatteluita oli 16 kappaletta.
Tapahtuman asiakkaat olivat tyytyväisiä tapahtuman ilmapiiriin ja tunnelmaan, järjestelyihin ja ohjelmaan sekä tapahtumaan osallistuneiden yritysten valmistautumiseen. Tulevaisuudessa kehitystä kaivattiin lisäopasteisiin, mainonnan selkeyttämiseen ja ilmaiseen bussikyyditykseen. Yritysasiakkaat pitivät tapahtuman järjestelyitä onnistuneina. He kokivat, että tapahtuma sai ihmiset liikkeelle ja tapahtuma lisäsi taloudellista hyötyä. Jokainen tapahtumaan osallistunut yritys koki tapahtuman vaikuttaneen yrityksensä imagoon positiivisesti. Tulevaisuudessa kehitystä toivottiin informaation kulkuun järjestäjän ja osallistuvien yritysten kesken. Myös yhteistyötä kaikkien tapahtumaan osallistuvien yritysten kesken toivottiin lisättävän.
Tapahtuma oli kokonaisuutena onnistunut, ja tutkimuksen myötä toimeksiantajat saivat tärkeää tietoa uuden tapahtuman onnistumisesta sekä tulevaisuudessa vaadittavista kehitystoimista. Jatkotutkimuksissa voidaan keskittyä tutkimaan vain toista asiakasryhmää tai työn voi toistaa kokonaisuudessaan.