Jäsenviestinnän kehittäminen kyselytutkimuksen avulla : Case: PAM - Liikealan Oulun Osasto RY 135
Hattukangas, Jussi; Järvenpää, Marjo (2015)
Hattukangas, Jussi
Järvenpää, Marjo
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110515998
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110515998
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimiva suunnitelma jäsenviestinnän kanavien käyttöön Palvelualojen ammattiliiton Oulun osasto RY 135:lle. PAM - Oulun osasto 135:llä on ollut ongelmana jäsenten vähäiset osallistujamäärät toiminnoissa ja tapahtumissa. Aikaisemmin osastolle ei ole tehty tutkimusta jäsenten suosimista yhteydenpitokanavista ja tehokkaan kanavan löytämiseksi tutkimus oli syytä toteuttaa. Kehittämistoimenpiteiden jälkeen jäsenten tavoittaminen nostanee myös ammattiosaston toivomaa jäsenaktiivisuutta.
Tutkimusmenetelminä käytettiin jäsenkyselyä sekä keskusteluja muiden ammattiliittojen jäsenien kanssa. Lähtötilanne kartoitettiin keskustelemalla ammattiosaston johtokunnan kanssa sekä omien kokemusten kautta, sillä molemmat opinnäytetyön tekijät ovat Oulun osasto 135:n jäseniä. Jäsenkyselyn tuloksista saatiin tärkeää, ajankohtaista tietoa suoraan kohderyhmältä. Tietoperustassa käytettiin kirjalähteitä sekä sähköisiä julkaisuja liittyen yhteisöviestintään sekä ammattiyhdistystoimintaan. Yhteisöviestinnän tietoperusta sovellettiin osittain työyhteisöviestinnästä.
Opinnäytetyön päätuloksena on ammattiyhdistystoimintaan sopiva jäsenviestinnän kehittämismalli, joka antaa ajankohtaista tietoa ammattiosastolle sen jäsenten toiveista siitä, mitä kautta he haluavat ammattiosaston pitävän heihin yhteyttä. Kehittämisehdotukset koskevat lähinnä sosiaalisen median, etenkin Facebookin tunnetuksi tekemistä sekä verkkosivujen hyödyntämistä jäsenten tavoittamiseen.
Facebookin hyödyntäminen edellyttää jäsenten tykkäämistä sivusta, jolloin päivitykset tulevat suoraan jäsenten uutisvirtaan. Osaston verkkosivulle sekä Facebook-sivuille voidaan ohjata jäseniä jo toimivan sähköpostiviestinnän välityksellä. Facebook houkuttelee ennen kaikkea nuoria ja aikuisia jäseniä. Eläkeläisiäkään ei tule unohtaa, joten perinteisten viestintäkanavien käyttöä tulee jatkaa. Kehittämistoimenpiteiden myötä sosiaalinen media tulee jatkossa jo käytössä olevien, hyväksi havaittujen viestintäkanavien rinnalle. Lehti-ilmoittelua ja sähköpostin käyttöä tulee jatkaa, jotta kaikki jäsenet saadaan tavoitettua.
Tutkimusmenetelminä käytettiin jäsenkyselyä sekä keskusteluja muiden ammattiliittojen jäsenien kanssa. Lähtötilanne kartoitettiin keskustelemalla ammattiosaston johtokunnan kanssa sekä omien kokemusten kautta, sillä molemmat opinnäytetyön tekijät ovat Oulun osasto 135:n jäseniä. Jäsenkyselyn tuloksista saatiin tärkeää, ajankohtaista tietoa suoraan kohderyhmältä. Tietoperustassa käytettiin kirjalähteitä sekä sähköisiä julkaisuja liittyen yhteisöviestintään sekä ammattiyhdistystoimintaan. Yhteisöviestinnän tietoperusta sovellettiin osittain työyhteisöviestinnästä.
Opinnäytetyön päätuloksena on ammattiyhdistystoimintaan sopiva jäsenviestinnän kehittämismalli, joka antaa ajankohtaista tietoa ammattiosastolle sen jäsenten toiveista siitä, mitä kautta he haluavat ammattiosaston pitävän heihin yhteyttä. Kehittämisehdotukset koskevat lähinnä sosiaalisen median, etenkin Facebookin tunnetuksi tekemistä sekä verkkosivujen hyödyntämistä jäsenten tavoittamiseen.
Facebookin hyödyntäminen edellyttää jäsenten tykkäämistä sivusta, jolloin päivitykset tulevat suoraan jäsenten uutisvirtaan. Osaston verkkosivulle sekä Facebook-sivuille voidaan ohjata jäseniä jo toimivan sähköpostiviestinnän välityksellä. Facebook houkuttelee ennen kaikkea nuoria ja aikuisia jäseniä. Eläkeläisiäkään ei tule unohtaa, joten perinteisten viestintäkanavien käyttöä tulee jatkaa. Kehittämistoimenpiteiden myötä sosiaalinen media tulee jatkossa jo käytössä olevien, hyväksi havaittujen viestintäkanavien rinnalle. Lehti-ilmoittelua ja sähköpostin käyttöä tulee jatkaa, jotta kaikki jäsenet saadaan tavoitettua.