Asiakassegmentointi ja kohdistettu markkinointi majoitusliikkeessä
Aaltonen, Kaisa (2015)
Aaltonen, Kaisa
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110515982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110515982
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön yhtenä tavoitteena oli selvittää ja vahvistaa ennakkoajatuksia majoitusliike X:n asiakasryhmistä. Tavoitteena oli myös löytää keinoja tietylle asiakasryhmälle kohdistettuun markkinointiin. Majoitusliike X on opinnäytetyön tekijän suunnittelema pieni majoitusliike, jolle on opintojen aiemmassa vaiheessa laadittu liiketoimintasuunnitelma. Yritystä ei vielä ole olemassa. Tutkimusosuudessa päädyttiin käyttämään teemahaastattelua tutkimusmuotona. Valmis opinnäytetyö on jatkoa aiemmin laaditulle liiketoimintasuunnitelmalle ja sitä voidaan hyödyntää yritystä perustettaessa.
Opinnäytetyön alussa kerrotaan enemmän majoitusliike X:n liikeideasta ja siitä millaisia asiakasryhmiä oli jo ennen opinnäytetyön tekemistä segmentoitu kyseiselle yritykselle. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tarkemmin kahta isompaa kokonaisuutta, asiakassegmentointia ja markkinointia. Asiakassegmentoinnissa keskitytään segmentointikriteereihin, ostokäyttäytymiseen sekä ostoprosessiin. Markkinoinnin osuus käsittelee tarkemmin kahta markkinointiin kehitettyä mallia, CREF- ja 4-P-mallia.
Tutkimusta varten tehtiin teemahaastattelut, joiden pohjalta tutkimustulokset saatiin. Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen käynnistäessä toimintansa. Haastateltavat määriteltiin moderneiksi humanisteiksi, joka oli yksi majoitusliike X:lle määritelty potentiaalinen asiakassegmentti. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että ennen kuin yritys aloittaa toimintansa, on syytä valita sijainti huolella. Sijainti nousi haastatteluissa esille tärkeimpänä kriteerinä majoituspaikan valinnalle. Markkinoinnissa haasteita asettaa nykyajan trendit digitaalisessa markkinoinnissa. Markkinoinnin tulee reagoida nopeasti Suomessa ja maailmalla tapahtuviin ilmiöihin. Tutkimustulokset vahvistivat käsitystä, jonka mukaan internetissä, sekä tietokoneella, että älylaitteilla tapahtuva asiakkaan kanssa kommunikaatio lisää jatkuvasti merkitystään.
Opinnäytetyön alussa kerrotaan enemmän majoitusliike X:n liikeideasta ja siitä millaisia asiakasryhmiä oli jo ennen opinnäytetyön tekemistä segmentoitu kyseiselle yritykselle. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään tarkemmin kahta isompaa kokonaisuutta, asiakassegmentointia ja markkinointia. Asiakassegmentoinnissa keskitytään segmentointikriteereihin, ostokäyttäytymiseen sekä ostoprosessiin. Markkinoinnin osuus käsittelee tarkemmin kahta markkinointiin kehitettyä mallia, CREF- ja 4-P-mallia.
Tutkimusta varten tehtiin teemahaastattelut, joiden pohjalta tutkimustulokset saatiin. Tutkimuksessa saatuja tuloksia voidaan hyödyntää yrityksen käynnistäessä toimintansa. Haastateltavat määriteltiin moderneiksi humanisteiksi, joka oli yksi majoitusliike X:lle määritelty potentiaalinen asiakassegmentti. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että ennen kuin yritys aloittaa toimintansa, on syytä valita sijainti huolella. Sijainti nousi haastatteluissa esille tärkeimpänä kriteerinä majoituspaikan valinnalle. Markkinoinnissa haasteita asettaa nykyajan trendit digitaalisessa markkinoinnissa. Markkinoinnin tulee reagoida nopeasti Suomessa ja maailmalla tapahtuviin ilmiöihin. Tutkimustulokset vahvistivat käsitystä, jonka mukaan internetissä, sekä tietokoneella, että älylaitteilla tapahtuva asiakkaan kanssa kommunikaatio lisää jatkuvasti merkitystään.