Palkitsemiskeinojen vaikutukset henkilöstön sitoutumiseen
Friberg, Juuli (2015)
Friberg, Juuli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110515974
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110515974
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia millaiset eri palkitsemiskeinot vaikuttavat henkilöstön sitoutumiseen henkilöstöalan yrityksessä. Tavoitteena oli tutkia myös kuinka tyytyväisiä ja kuinka tärkeinä henkilöstö pitää nykyisiä palkitsemiskeinoja.
Teoreettinen viitekehys keskittyy tarkastelemaan sitoutumisen tärkeyttä ja sen muodostumista. Palkitsemisen teoriaosuus käsittelee palkitsemiskeinoja, jotka liittyvät yrityksen tämän hetkisiin palkitsemiskeinoihin. Empiria muodostuu tutkimuksen toteutuksen eri vaiheista, sen tuloksista ja kehitysehdotuksista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto
kerättiin puoli strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomake laadittiin Webropol – ohjelmalla syksyllä 2015. Tutkimusjoukkona olivat yrityksen kaikki toimihenkilöt. Kyselylomake lähetettiin 21 työntekijälle ja vastauksia saatiin 19. Vastausprosentti oli 90,5.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista voitiin todeta, että yrityksen palkitsemisen toteuttamisessa on kehitettävää, mutta tulosten perusteella sitoutuneisuus on melko hyvällä tasolla. Tutkimukseen osallistuneista kaikki olivat joko melko tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä nykyiseen työpaikkaansa. Tärkeimpinä taloudellisina palkitsemiskeinoina pidettiin palkkaa ja bonuksia. Ei-taloudellista palkitsemiskeinoista tärkeimmiksi koettiin työsuhteen pysyvyys, joustava työaika ja mahdollisuus vaikuttaa omiin työaikatauluihin.
Tutkimuksen perusteella tulevaisuudessa tulisi kehittää palkitsemista sitoutumisen parantamiseksi palkan ja työnsisällön kehittämisellä. Palkitsemiselta toivotaan monitasoista ja selkeää palkitsemisjärjestelmää sekä nykyisen bonusohjelman kehittämistä niin, että jokaisella työntekijällä olisi mahdollisuus vaikuttaa bonusten ansaintaan.
Teoreettinen viitekehys keskittyy tarkastelemaan sitoutumisen tärkeyttä ja sen muodostumista. Palkitsemisen teoriaosuus käsittelee palkitsemiskeinoja, jotka liittyvät yrityksen tämän hetkisiin palkitsemiskeinoihin. Empiria muodostuu tutkimuksen toteutuksen eri vaiheista, sen tuloksista ja kehitysehdotuksista.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusaineisto
kerättiin puoli strukturoidulla kyselylomakkeella. Kyselylomake laadittiin Webropol – ohjelmalla syksyllä 2015. Tutkimusjoukkona olivat yrityksen kaikki toimihenkilöt. Kyselylomake lähetettiin 21 työntekijälle ja vastauksia saatiin 19. Vastausprosentti oli 90,5.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista voitiin todeta, että yrityksen palkitsemisen toteuttamisessa on kehitettävää, mutta tulosten perusteella sitoutuneisuus on melko hyvällä tasolla. Tutkimukseen osallistuneista kaikki olivat joko melko tyytyväisiä tai erittäin tyytyväisiä nykyiseen työpaikkaansa. Tärkeimpinä taloudellisina palkitsemiskeinoina pidettiin palkkaa ja bonuksia. Ei-taloudellista palkitsemiskeinoista tärkeimmiksi koettiin työsuhteen pysyvyys, joustava työaika ja mahdollisuus vaikuttaa omiin työaikatauluihin.
Tutkimuksen perusteella tulevaisuudessa tulisi kehittää palkitsemista sitoutumisen parantamiseksi palkan ja työnsisällön kehittämisellä. Palkitsemiselta toivotaan monitasoista ja selkeää palkitsemisjärjestelmää sekä nykyisen bonusohjelman kehittämistä niin, että jokaisella työntekijällä olisi mahdollisuus vaikuttaa bonusten ansaintaan.