Slow travel tunnetuksi sosiaalisessa mediassa
Kåla, Tiina; Kutvonen, Tanja (2015)
Kåla, Tiina
Kutvonen, Tanja
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110415947
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110415947
Tiivistelmä
Tämän projektityyppisen opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä tietoutta slow travelista sosi-aalisen median ilmaisia palveluita käyttäen. Aihe on ajankohtainen ja tärkeä, sillä matkailun kasvaessa tulee matkailijoiden miettiä yhä enemmän omien valintojensa ja toimiensa vaiku-tuksia. Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan markkinointikanavana kuin myös matkaili-joiden suunnittelu- ja tiedonhankkimiskanavana.
Teoreettinen viitekehys on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osiossa käsitellään slow travelia, matkailun vaikutuksia kohdealueeseen ja slow travelin tulevaisuutta. Toinen osio keskittyy sosiaaliseen mediaan markkinointikanavana, sen tarjoamiin eri palveluihin, sosiaa-lisen median mittaamiseen ja tulevaisuuden trendeihin. Tämän jälkeen esitellään Irlanti ja Killarney kohteina.
Prosessikuvauksessa esitellään kuinka sisällöntuoton prosessi eteni. Ensin valittiin käytet-tävät kanavat ja tehtiin kanavasuunnitelma, jonka jälkeen kanaville asetettiin kanavakohtai-set määrälliset tavoitteet. Tämän jälkeen tehtiin kenttätyösuunnitelma, jossa määriteltiin mitä tehdään, missä tehdään ja mitä sisältöä julkaistaan missäkin kanavassa. Samalla tehtiin päiväkohtainen matkasuunnitelma, jossa määriteltiin vierailtavat kohteet ja esiteltiin aikatau-lu.
Itse toteutusosa tehtiin tekemällä matka Killarneyyn, Irlantiin, jossa tutustuimme kohteeseen ja teimme matkan slow travelin perusperiaatteita noudattaen, samalla tuotimme aiheesta sisältöä sosiaalisen median kanaviin. Itse sisällön tuotto aloitettiin kuusi viikkoa ennen mat-kaa ja sitä jatkettiin vielä matkan jälkeen. Tämän jälkeen siirryttiin tulosten tarkisteluun ja analysointiin.
Tulokset osoittivat, että aihe kiinnostaa, mutta ihmisillä on vielä hyvin vähän tietoa siitä. So-siaalisen median kanaviin oli melko helppoa saada seuraajia, mutta heidän sitouttamisensa osoittautui haastavaksi. Onnistuimme toisissa kanavissa paremmin kuin toisissa. Kokeilu-jaksomme suhteellisen lyhyt kesto vaikutti tuloksiin. Tuloksia analysoitaessa huomattiin myös, että kuvallinen materiaali oli kiinnostavampaa kuin kuvaton. Blogimme keräsi koko-naisuudessaan 343 seuraajaa.
Matkailijalle slow travel tarjoaa uuden lähestymistavan matkailuun. Matka tehdään hitaam-min ja joka hetkestä nauttien. Omakohtainen kokemuksemme osoitti, että matkan vauhdin hidastuessa matkakokemuksen laatu parantui ja kokemuksesta saatiin itselle enemmän.
Teoreettinen viitekehys on jaettu kolmeen osaan. Ensimmäisessä osiossa käsitellään slow travelia, matkailun vaikutuksia kohdealueeseen ja slow travelin tulevaisuutta. Toinen osio keskittyy sosiaaliseen mediaan markkinointikanavana, sen tarjoamiin eri palveluihin, sosiaa-lisen median mittaamiseen ja tulevaisuuden trendeihin. Tämän jälkeen esitellään Irlanti ja Killarney kohteina.
Prosessikuvauksessa esitellään kuinka sisällöntuoton prosessi eteni. Ensin valittiin käytet-tävät kanavat ja tehtiin kanavasuunnitelma, jonka jälkeen kanaville asetettiin kanavakohtai-set määrälliset tavoitteet. Tämän jälkeen tehtiin kenttätyösuunnitelma, jossa määriteltiin mitä tehdään, missä tehdään ja mitä sisältöä julkaistaan missäkin kanavassa. Samalla tehtiin päiväkohtainen matkasuunnitelma, jossa määriteltiin vierailtavat kohteet ja esiteltiin aikatau-lu.
Itse toteutusosa tehtiin tekemällä matka Killarneyyn, Irlantiin, jossa tutustuimme kohteeseen ja teimme matkan slow travelin perusperiaatteita noudattaen, samalla tuotimme aiheesta sisältöä sosiaalisen median kanaviin. Itse sisällön tuotto aloitettiin kuusi viikkoa ennen mat-kaa ja sitä jatkettiin vielä matkan jälkeen. Tämän jälkeen siirryttiin tulosten tarkisteluun ja analysointiin.
Tulokset osoittivat, että aihe kiinnostaa, mutta ihmisillä on vielä hyvin vähän tietoa siitä. So-siaalisen median kanaviin oli melko helppoa saada seuraajia, mutta heidän sitouttamisensa osoittautui haastavaksi. Onnistuimme toisissa kanavissa paremmin kuin toisissa. Kokeilu-jaksomme suhteellisen lyhyt kesto vaikutti tuloksiin. Tuloksia analysoitaessa huomattiin myös, että kuvallinen materiaali oli kiinnostavampaa kuin kuvaton. Blogimme keräsi koko-naisuudessaan 343 seuraajaa.
Matkailijalle slow travel tarjoaa uuden lähestymistavan matkailuun. Matka tehdään hitaam-min ja joka hetkestä nauttien. Omakohtainen kokemuksemme osoitti, että matkan vauhdin hidastuessa matkakokemuksen laatu parantui ja kokemuksesta saatiin itselle enemmän.