Palaute esimiesten ja työntekijöiden kokemana työyhteisössä
Hyppönen, Eveliina (2015)
Hyppönen, Eveliina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110415927
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110415927
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää miten työntekijät ja esimiehet kokivat palautteenannon työyhteisössä. Opinnäytetyö keskittyi neljään teemaan ja aiheita tutkittiin kyselylomakkeen avulla. Teemat koostuivat aiheista palautteen antaminen esimiesten ja työntekijöiden välillä. Toisena teemana oli kuinka paljon esimiehet ja työntekijät antavat positiivista palautetta. Kolmantena tutkittiin mikä on korjaavan palautteen merkitys. Lopuksi selvitettiin mitä on hyvä ja huono palaute. Esimiehille ja työntekijöille tehtiin erilliset kyselytutkimuslomakkeet. Lähteinä käytettiin kirjallisuutta, lehtiä, artikkeleita, opinnäytetöitä ja pro gradu-tutkielmaa.
Lopputuloksissa saatiin selville, sekä työntekijät, että esimiehet saivat palautetta usemman kerran viikossa. Esimiehet antoivat erittäin paljon positiivista palautetta, kun taas työntekijät antoivat vähän positiivista palautetta. Esimiehet ja työntekijät pitivät korjaavan palautteen antamista tärkeänä. Huomattiin, että työntekijät antoivat melko vähän korjaavaa palautetta.
Hyvässä ja huonossa palautteessa korostui selkeästi, että palaute tulee antaa rakentavasti ja kannustavasti. Oikeanlaista asennetta pidettiin tärkeänä palautteen antamisessa. Kunnioitus ja arvostus nousivat esille tärkeinä asioina, kun palautetta annettiin.
Palaute liikkui molempiin suuntiin ja vastausten perusteella palaute näytti liikkuvan enemmän esimiehiltä työntekijöille. Kehitysehdotuksena voisi olla, että tutkittaisiin palautteen vastaanottamisen ja palautteen antamisen taitoja. Esimiesten ja työntekijöiden kyselylomakkeet löytyvät liitteistä.
Lopputuloksissa saatiin selville, sekä työntekijät, että esimiehet saivat palautetta usemman kerran viikossa. Esimiehet antoivat erittäin paljon positiivista palautetta, kun taas työntekijät antoivat vähän positiivista palautetta. Esimiehet ja työntekijät pitivät korjaavan palautteen antamista tärkeänä. Huomattiin, että työntekijät antoivat melko vähän korjaavaa palautetta.
Hyvässä ja huonossa palautteessa korostui selkeästi, että palaute tulee antaa rakentavasti ja kannustavasti. Oikeanlaista asennetta pidettiin tärkeänä palautteen antamisessa. Kunnioitus ja arvostus nousivat esille tärkeinä asioina, kun palautetta annettiin.
Palaute liikkui molempiin suuntiin ja vastausten perusteella palaute näytti liikkuvan enemmän esimiehiltä työntekijöille. Kehitysehdotuksena voisi olla, että tutkittaisiin palautteen vastaanottamisen ja palautteen antamisen taitoja. Esimiesten ja työntekijöiden kyselylomakkeet löytyvät liitteistä.