Exploring Master’s degree education from the viewpoint of customer-dominant logic
Porokuokka, Jaakko (2015)
Porokuokka, Jaakko
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110415913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110415913
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on syventää ymmärrystä Laurea-ammattikorkeakoulun ylempään ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen opiskelijoista. Muodostettua ymmärrystä hyödynnetään opiskelijakeskeisten oppimisympäristöjen kehittämisessä. Opinnäytetyö kytkeytyy opetus- ja kulttuuriministeriön hankkeeseen, jossa kehitetään tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminnan (TKI) vaikuttavuutta sekä profiloidaan ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon TKI-toimintaa.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat muotoiluprosessi, muotoiluajattelu sekä asiakaslogiikka. Muotoiluajattelu on luovaa ja analyyttistä ajattelua yhdistelevä, asiakaskeskeisyyttä korostava lähestymistapa ongelmanratkaisuun. Muotoiluprosessilla tarkoitetaan epälineaarista, asiakaskeskeistä ja luovaa ongelmanratkaisuprosessia. Asiakaslogiikka on asiakaskeskeisyyttä painottava liiketoimintalogiikka. Lopputyössä näiden teorioiden muodostamaa viitekehystä käytetään lähtökohtana tapaustutkimukselle, jossa Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opiskelijoista muodostetaan asiakasprofiileja.
Tapaustutkimuksessa muodostetaan syvällinen ymmärrys Laurean YAMK-opiskelijoista hankkeen tavoitteisiin liittyen. Laadullisina tiedonhankintamenetelminä käytetään itsedokumentointia, haastatteluja sekä työpajoja. Tapaustutkimuksessa kerätty tieto tuodaan ymmärrettävien asiakasprofiilien muodossa muotoiluprosessin seuraaviin vaiheisiin osallistuville sidosryhmille.
Teoreettisen tarkastelun kautta asiakaslogiikan ja muotoiluajattelun todetaan tukevan toisiaan. Asiakaslogiikka tarkentaa ja jäsentää muotoiluajattelussa hajanaisesti määriteltyä asiakasymmärryksen sisältöä. Muotoiluajattelu korostaa asiakkaan näkökulman omaksumisen tärkeyttä sekä tarjoaa menetelmiä hankitun tiedon jalostamiseksi muotoiluprosessin edetessä hyödynnettävään muotoon.
Tapaustutkimuksen tuloksina esitellään neljän erilaisen YAMK-opiskelijan asiakasprofiilit, joita voidaan hyödyntää opiskelijakeskeisten oppimisympäristöjen kehittämisessä. Asiakasprofiileissa kuvataan opiskelijoiden syitä opiskella, opiskelujen tavoitteisiin liittyvää sisäistä logiikkaa, mieltymyksiä ja turhaumia sekä opiskeluun liittyviä mahdollistavia ja rajoittavia tekijöitä näiden elämässä. Opiskelijoiden maailma kuvataan heidän omasta näkökulmastaan, jossa opiskelu ja oppilaitos ovat vain osa heidän maailmaansa. Asiakasprofiilit mahdollistavat TKI-työn vaikuttavuutta lisäävien ja profiloitumista korostavien oppimisympäristöjen opiskelijakeskeisen kehittämisen.
Opinnäytetyössä muodostetaan ja esitellään asiakasymmärrykseen tähtäävä, toistettava tapaustutkimuksen malli. Työn lopussa keskustellaan asiakaskeskeisyyden tuomista mahdollisuuksista ylemmän AMK-opetuksen toteutuksessa. Asiakaskeskeisen ajattelun todetaan mahdollistavan keskenään hyvin erilaisille YAMK-opiskelijoille mielekkäämpiä ja tarkoituksenmukaisempia oppimisympäristöjä, mikäli ympäristöt kehitetään alusta alkaen tukemaan heidän tavoitteitaan sekä integroitumaan heidän arkeensa.
Opinnäytetyön keskeisiä käsitteitä ovat muotoiluprosessi, muotoiluajattelu sekä asiakaslogiikka. Muotoiluajattelu on luovaa ja analyyttistä ajattelua yhdistelevä, asiakaskeskeisyyttä korostava lähestymistapa ongelmanratkaisuun. Muotoiluprosessilla tarkoitetaan epälineaarista, asiakaskeskeistä ja luovaa ongelmanratkaisuprosessia. Asiakaslogiikka on asiakaskeskeisyyttä painottava liiketoimintalogiikka. Lopputyössä näiden teorioiden muodostamaa viitekehystä käytetään lähtökohtana tapaustutkimukselle, jossa Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opiskelijoista muodostetaan asiakasprofiileja.
Tapaustutkimuksessa muodostetaan syvällinen ymmärrys Laurean YAMK-opiskelijoista hankkeen tavoitteisiin liittyen. Laadullisina tiedonhankintamenetelminä käytetään itsedokumentointia, haastatteluja sekä työpajoja. Tapaustutkimuksessa kerätty tieto tuodaan ymmärrettävien asiakasprofiilien muodossa muotoiluprosessin seuraaviin vaiheisiin osallistuville sidosryhmille.
Teoreettisen tarkastelun kautta asiakaslogiikan ja muotoiluajattelun todetaan tukevan toisiaan. Asiakaslogiikka tarkentaa ja jäsentää muotoiluajattelussa hajanaisesti määriteltyä asiakasymmärryksen sisältöä. Muotoiluajattelu korostaa asiakkaan näkökulman omaksumisen tärkeyttä sekä tarjoaa menetelmiä hankitun tiedon jalostamiseksi muotoiluprosessin edetessä hyödynnettävään muotoon.
Tapaustutkimuksen tuloksina esitellään neljän erilaisen YAMK-opiskelijan asiakasprofiilit, joita voidaan hyödyntää opiskelijakeskeisten oppimisympäristöjen kehittämisessä. Asiakasprofiileissa kuvataan opiskelijoiden syitä opiskella, opiskelujen tavoitteisiin liittyvää sisäistä logiikkaa, mieltymyksiä ja turhaumia sekä opiskeluun liittyviä mahdollistavia ja rajoittavia tekijöitä näiden elämässä. Opiskelijoiden maailma kuvataan heidän omasta näkökulmastaan, jossa opiskelu ja oppilaitos ovat vain osa heidän maailmaansa. Asiakasprofiilit mahdollistavat TKI-työn vaikuttavuutta lisäävien ja profiloitumista korostavien oppimisympäristöjen opiskelijakeskeisen kehittämisen.
Opinnäytetyössä muodostetaan ja esitellään asiakasymmärrykseen tähtäävä, toistettava tapaustutkimuksen malli. Työn lopussa keskustellaan asiakaskeskeisyyden tuomista mahdollisuuksista ylemmän AMK-opetuksen toteutuksessa. Asiakaskeskeisen ajattelun todetaan mahdollistavan keskenään hyvin erilaisille YAMK-opiskelijoille mielekkäämpiä ja tarkoituksenmukaisempia oppimisympäristöjä, mikäli ympäristöt kehitetään alusta alkaen tukemaan heidän tavoitteitaan sekä integroitumaan heidän arkeensa.