Kuudennen luokan oppilaiden ajankäyttö : Ruutuaika, liikunta, uni, ihmissuhteet
Dahl, Susanna (2015)
Dahl, Susanna
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110315895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110315895
Tiivistelmä
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen vuoden 2013 kouluterveyskyselyn tulosten mukaan Tornion peruskoululaiset sekä lukion ja ammattikoulun opiskelijat kärsivät niska-hartiaseudun kivuista, väsymyksestä, ylipainosta ja päänsäryistä. Kouluterveyskyselyn tulosten mukaan oppilaat viettivät runsaasti ruutuaikaa ja nukkuivat vähän. Keskustelimme kyselyn tuloksista Tornion avoterveydenhuollon osastonhoitajan ja Kivirannan kouluterveydenhoitajan kanssa syksyllä 2014. Keskustelujen perusteella tuli esille ammattilaisten huoli oppilaiden ajankäytöstä ja erityisesti, käyttävätkö lapset ja nuoret aikaansa sosiaalisten suhteiden ylläpitämiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli täten tuottaa tietoa vuoden 2013 kouluterveyskyselyssä havaittuihin oppilaiden ongelmiin ja antaa syventävää tietoa kuudennen luokan oppilaiden ruutuajan käytöstä. Tarkoituksena oli selvittää kuudennen luokan oppilaiden ajankäyttöä. Tutkimuskysymykset olivat: minkälaista on kuudennen luokan oppilaan ruutuajan käyttö ja minkä verran kuudennen luokan oppilas käyttää aikaansa vuorokaudessa ruutuaikaan, liikuntaan, uneen ja ihmissuhteisiin.
Opinnäytetyöni toteutin määrällisellä tutkimusotteella. Kyselyyni osallistui valittujen oppilaiden otoksen 39 oppilaasta 20, joten vastausprosentti oli 48,7. Tutkimustulokset analysoin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla ja muodostin kuviot myös Excel-ohjelmalla.
Tulosten mukaan oppilaiden ruutuajan käyttö oli runsasta älypuhelimen ja tablettilaitteiden parissa. Muun ruutuajan parissa vietetty aika oli vähäistä. Suuri osa vastanneista käytti aikaansa liikuntaan liikuntasuositusten mukaisesti kaksi tuntia päivässä. Uneen käytetty aika oli viikonloppuna vähäisempää kuin arkena. Ihmissuhteisiin käytetty aika, etenkin ystävien kanssa oli miltei jokaisella oppilaalla päivittäistä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kouluterveydenhuollossa lasten mediakasvatuksen merkitystä tulee painottaa entisestään. Lasta tulisi motivoida huolehtimaan omasta hyvinvoinnistaan myös hänen kasvaessaan ja kehittyessään.
Avainsanat: Ajankäyttö, ruutuaika, liikunta, uni, ihmissuhteet
Opinnäytetyön tavoitteena oli täten tuottaa tietoa vuoden 2013 kouluterveyskyselyssä havaittuihin oppilaiden ongelmiin ja antaa syventävää tietoa kuudennen luokan oppilaiden ruutuajan käytöstä. Tarkoituksena oli selvittää kuudennen luokan oppilaiden ajankäyttöä. Tutkimuskysymykset olivat: minkälaista on kuudennen luokan oppilaan ruutuajan käyttö ja minkä verran kuudennen luokan oppilas käyttää aikaansa vuorokaudessa ruutuaikaan, liikuntaan, uneen ja ihmissuhteisiin.
Opinnäytetyöni toteutin määrällisellä tutkimusotteella. Kyselyyni osallistui valittujen oppilaiden otoksen 39 oppilaasta 20, joten vastausprosentti oli 48,7. Tutkimustulokset analysoin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla ja muodostin kuviot myös Excel-ohjelmalla.
Tulosten mukaan oppilaiden ruutuajan käyttö oli runsasta älypuhelimen ja tablettilaitteiden parissa. Muun ruutuajan parissa vietetty aika oli vähäistä. Suuri osa vastanneista käytti aikaansa liikuntaan liikuntasuositusten mukaisesti kaksi tuntia päivässä. Uneen käytetty aika oli viikonloppuna vähäisempää kuin arkena. Ihmissuhteisiin käytetty aika, etenkin ystävien kanssa oli miltei jokaisella oppilaalla päivittäistä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että kouluterveydenhuollossa lasten mediakasvatuksen merkitystä tulee painottaa entisestään. Lasta tulisi motivoida huolehtimaan omasta hyvinvoinnistaan myös hänen kasvaessaan ja kehittyessään.
Avainsanat: Ajankäyttö, ruutuaika, liikunta, uni, ihmissuhteet