Hyvän mielen vaate : - mielettömän hyvän vaatteen jäljillä
Suoraniemi, Anna-Kaisa (2015)
Suoraniemi, Anna-Kaisa
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110215847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110215847
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia hyvän mielen vaatteen konseptia, joka pohjautuu suurelta osin opinnäytetyön kirjoittajan omiin kokemuksiin. Hyvän mielen vaate on vaate, jonka olisi tarkoitus toimia arkielämän voimaa antavana vaatekappaleena ja joka antaisi käyttäjälleen lisää itsevarmuutta ja turvantunnetta sekä hyvää ”boostia” päivään. Työn taustalla on kiinnostus siihen, mikä tekee vaatteesta merkityksellisen käyttäjälleen ja se, onko vaatteen positiivisilla piirteillä vaikutusta käyttäjänsä positiiviseen kokemukseen vaatteesta. Työn tavoitteena ja tarkoituksena oli tutkia näitä asioita.
Opinnäytetyön hyvän mielen vaatteen konsepti on saanut vaikutteita positiivisen psykologian ajatuksesta, että positiivisuus synnyttää lisää positiivisuutta. Lisäksi sen taustalla on pukeutumisen tutkimuksen teorioita siitä, miten vaatteet vaikuttavat käyttäjäänsä ja mitkä asiat vaikuttavat käyttäjän vaatevalintoihin.
Tutkimusmenetelminä on käytetty sähköistä kyselytutkimusta sekä käyttäjäkeskeistä asiakasprojektia. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, mistä osista hyvä ja merkityksellinen vaate koostuu, ja millainen vaikutus hyvällä vaatteella on käyttäjäänsä. Käyttäjäkeskeisen asiakasprojektin tarkoituksena taas oli tutkia hyvän mielen vaatteen valmistusprosessin onnistumista käytännössä: hypoteesina oli, että asiakkaalle mieluisan suunnitteluprosessin luomat positiiviset mielikuvat valmistuvasta asiakkaan toiveisiin pohjautuvasta vaatteesta voisivat muuntua myös samanlaiseksi konkreettiseksi kokemukseksi vaatteesta. Tutkimustuloksia peilataan lopuksi alkuperäiseen konseptiin.
Tutkimusten päätulokset eivät anna näyttöä hypoteesille. Ongelmalliseksi muodostui osittain puutteellisesti muodostettu tutkimusmateriaali. Tulokset antavat kuitenkin hyviä suuntaviivoja tutkimuksen jatkamiselle ja hyvän mielen vaatteen konseptin idean kehittämiselle kattavammaksi.
Opinnäytetyön hyvän mielen vaatteen konsepti on saanut vaikutteita positiivisen psykologian ajatuksesta, että positiivisuus synnyttää lisää positiivisuutta. Lisäksi sen taustalla on pukeutumisen tutkimuksen teorioita siitä, miten vaatteet vaikuttavat käyttäjäänsä ja mitkä asiat vaikuttavat käyttäjän vaatevalintoihin.
Tutkimusmenetelminä on käytetty sähköistä kyselytutkimusta sekä käyttäjäkeskeistä asiakasprojektia. Kyselytutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa, mistä osista hyvä ja merkityksellinen vaate koostuu, ja millainen vaikutus hyvällä vaatteella on käyttäjäänsä. Käyttäjäkeskeisen asiakasprojektin tarkoituksena taas oli tutkia hyvän mielen vaatteen valmistusprosessin onnistumista käytännössä: hypoteesina oli, että asiakkaalle mieluisan suunnitteluprosessin luomat positiiviset mielikuvat valmistuvasta asiakkaan toiveisiin pohjautuvasta vaatteesta voisivat muuntua myös samanlaiseksi konkreettiseksi kokemukseksi vaatteesta. Tutkimustuloksia peilataan lopuksi alkuperäiseen konseptiin.
Tutkimusten päätulokset eivät anna näyttöä hypoteesille. Ongelmalliseksi muodostui osittain puutteellisesti muodostettu tutkimusmateriaali. Tulokset antavat kuitenkin hyviä suuntaviivoja tutkimuksen jatkamiselle ja hyvän mielen vaatteen konseptin idean kehittämiselle kattavammaksi.