Lasten kokemuksia Kymenlaakson Ensi- ja turvakotiyhdistyksen Alvari-perhetyössä
Haataja, Noora (2015)
Haataja, Noora
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110115833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110115833
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tehdä näkyväksi lasten kokemuksia Kymenlaakson Ensi- ja turvakotiyhdistyksen Alvari-perhetyöstä®. Tavoitteena on tuoda esiin lapsen kokemus roolistaan perhetyön asiakkuudessa, näkemys työskentelyn lapsilähtöisyydestä sekä työskentelyn konkreettisia vaikutuksia lapsen ja perheen elämään. Tutkimus on toteutettu haastattelututkimuksena.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto tutkimukseen on kerätty puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja analyysin menetelmänä on käytetty teemoittelua. Tutkimusta varten on haastateltu seitsemää Alvari-perhetyön asiakkuudessa olevaa tai ollutta lasta. Haastattelun lisäksi tutkimuksen johtopäätöksiin on hyödynnetty tutkijan havaintoja lasten kohtaamisesta Alvari-perhetyössä. Havaintomateriaali toimii peilauspintana lasten kokemuksille.
Tutkimuksen mukaan lapset kokivat oman roolinsa perhetyön asiakkuudessa olevan tasavertainen vanhemman kanssa. Lasten kokemuksen mukaan heidän näkemyksilleen ja mielipiteilleen on annettu arvoa. Lasten todelliset mahdollisuudet vaikuttaa työskentelyn sisältöön osoittautuivat tutkimuksen mukaan kuitenkin olevan rajalliset. Perhetyö näyttäytyi lapsen elämässä kiintopisteenä, joka toimii arjen tasapainottajana. Alvari-perhetyöntekijä on lapselle henkilö, joka mahdollistaa uusia kokemuksia ja antaa lapselle henkilökohtaista aikaa.
Lapsilähtöisyyden ja osallisuuden toteutuminen vaatii tietoisia valintoja perhetyön prosessin ja toiminnan tasolla. Lapsen kuulluksi ja kohdatuksi tulemisen kokemukset edellyttävät työntekijältä kykyä asettua lapsen tasoon ja taitoa tulkita niitä tiedon jyväsiä, joita lapsi tarjoaa. Tämä on mahdollista, kun aikuisella on aito halu ja kyky nähdä asiat lapsen näkökulmasta. Lapsen kanssa työskentely vaatii heittäytymistä ja lapsen maailman ymmärrystä. Tutkimuksen kautta saatua tieto voidaan hyödyntää kehitettäessä Alvari-perhetyötä yhä lapsilähtöisempään suuntaan.
Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Aineisto tutkimukseen on kerätty puolistrukturoituna teemahaastatteluna ja analyysin menetelmänä on käytetty teemoittelua. Tutkimusta varten on haastateltu seitsemää Alvari-perhetyön asiakkuudessa olevaa tai ollutta lasta. Haastattelun lisäksi tutkimuksen johtopäätöksiin on hyödynnetty tutkijan havaintoja lasten kohtaamisesta Alvari-perhetyössä. Havaintomateriaali toimii peilauspintana lasten kokemuksille.
Tutkimuksen mukaan lapset kokivat oman roolinsa perhetyön asiakkuudessa olevan tasavertainen vanhemman kanssa. Lasten kokemuksen mukaan heidän näkemyksilleen ja mielipiteilleen on annettu arvoa. Lasten todelliset mahdollisuudet vaikuttaa työskentelyn sisältöön osoittautuivat tutkimuksen mukaan kuitenkin olevan rajalliset. Perhetyö näyttäytyi lapsen elämässä kiintopisteenä, joka toimii arjen tasapainottajana. Alvari-perhetyöntekijä on lapselle henkilö, joka mahdollistaa uusia kokemuksia ja antaa lapselle henkilökohtaista aikaa.
Lapsilähtöisyyden ja osallisuuden toteutuminen vaatii tietoisia valintoja perhetyön prosessin ja toiminnan tasolla. Lapsen kuulluksi ja kohdatuksi tulemisen kokemukset edellyttävät työntekijältä kykyä asettua lapsen tasoon ja taitoa tulkita niitä tiedon jyväsiä, joita lapsi tarjoaa. Tämä on mahdollista, kun aikuisella on aito halu ja kyky nähdä asiat lapsen näkökulmasta. Lapsen kanssa työskentely vaatii heittäytymistä ja lapsen maailman ymmärrystä. Tutkimuksen kautta saatua tieto voidaan hyödyntää kehitettäessä Alvari-perhetyötä yhä lapsilähtöisempään suuntaan.