Monikulttuuristen nuorten kokemuksia Vantaan seurakuntien nuorisotyöstä
Luomaniemi, Santeri (2015)
Lataukset:
Luomaniemi, Santeri
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015103015813
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015103015813
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Luomaniemi, Santeri. Monikulttuuristen nuorten kokemuksia Vantaan seurakuntien nuorisotyöstä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, syksy 2015. 48 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää monikulttuuristen nuorten kokemuksia ja toiveita seurakunnan toiminnasta. Nuorten kokemuksia selvitettiin teemahaastattelujen avulla. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä monikulttuurista nuorta Vantaan seurakunnista. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Monikulttuuriset nuoret olivat löytäneet hyvin paikkansa kotiseurakuntien nuorisotyöstä. Kokemukset esimerkiksi isosena toimimisesta olivat pääsääntöisesti positiivisia. Seurakunta koettiin paikaksi, jossa voi kokea yhteisöllisyyttä. Lisäksi positiiviseen kokemukseen liittyi mielekäs tekeminen ja osallistuminen, esimerkiksi musiikin tai ilmaisutaiteen keinoin. Nämä asiat olivat nuorille luovuttamattomia seurakunnan toiminnassa.
Monikulttuurisilla nuorilla oli myös negatiivisia kokemuksia seurakunnan toiminnasta, tosin harvemmin kuin positiivisia. Negatiiviset kokemukset liittyivät usein ulkopuolisuuden tunteeseen sekä epämieluiseen tekemiseen. Lisäksi oli yksittäistapauksia, joissa negatiivinen kokemus rakentui jostain muusta tekijästä. Kertaakaan ei kukaan monikulttuurisista nuorista ollut kohdannut rasismia seurakunnan toiminnassa.
Jokainen nuori näki itsensä jotenkin mukana seurakunnan toiminnassa lähitulevaisuudessa. Positiiviset kokemukset ja muistot seurakuntaelämästä kannattivat ja antoivat halua ja voimaa jatkaa mukana seurakunnan toiminnassa. Seurakunta ja sen toiminta koettiin osaksi omaa elämää myös myöhemmin tulevaisuudessa.
Asiasanat: Monikulttuurisuus, kristillinen kasvatus, nuorisotyö, kvalitatiivinen tutkimus
Luomaniemi, Santeri. Monikulttuuristen nuorten kokemuksia Vantaan seurakuntien nuorisotyöstä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, syksy 2015. 48 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu, sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää monikulttuuristen nuorten kokemuksia ja toiveita seurakunnan toiminnasta. Nuorten kokemuksia selvitettiin teemahaastattelujen avulla. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla viittä monikulttuurista nuorta Vantaan seurakunnista. Haastatteluaineisto analysoitiin teemoittelun avulla.
Monikulttuuriset nuoret olivat löytäneet hyvin paikkansa kotiseurakuntien nuorisotyöstä. Kokemukset esimerkiksi isosena toimimisesta olivat pääsääntöisesti positiivisia. Seurakunta koettiin paikaksi, jossa voi kokea yhteisöllisyyttä. Lisäksi positiiviseen kokemukseen liittyi mielekäs tekeminen ja osallistuminen, esimerkiksi musiikin tai ilmaisutaiteen keinoin. Nämä asiat olivat nuorille luovuttamattomia seurakunnan toiminnassa.
Monikulttuurisilla nuorilla oli myös negatiivisia kokemuksia seurakunnan toiminnasta, tosin harvemmin kuin positiivisia. Negatiiviset kokemukset liittyivät usein ulkopuolisuuden tunteeseen sekä epämieluiseen tekemiseen. Lisäksi oli yksittäistapauksia, joissa negatiivinen kokemus rakentui jostain muusta tekijästä. Kertaakaan ei kukaan monikulttuurisista nuorista ollut kohdannut rasismia seurakunnan toiminnassa.
Jokainen nuori näki itsensä jotenkin mukana seurakunnan toiminnassa lähitulevaisuudessa. Positiiviset kokemukset ja muistot seurakuntaelämästä kannattivat ja antoivat halua ja voimaa jatkaa mukana seurakunnan toiminnassa. Seurakunta ja sen toiminta koettiin osaksi omaa elämää myös myöhemmin tulevaisuudessa.
Asiasanat: Monikulttuurisuus, kristillinen kasvatus, nuorisotyö, kvalitatiivinen tutkimus