Opiskelijan kokema hyöty laiteriippumattomassa verkko-opetuksessa
Hammais, Eero (2015)
Hammais, Eero
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102915792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102915792
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena oli löytää Satakunnan ammattikorkeakoulun LOURA-hankkeessa 2014 syntyneelle Satakunnan energiantuotantoa ja -kulutusta ja -jakelua käsittelevälle videomuotoiselle oppimateriaalille sopivin jakelualusta. Jalustan tuli palvella insinööritutkinto-opiskelijoita, Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoita ja materiaalin tuli lisäksi olla tarjolla avoimesti myös muille oppijoille. Samalla haluttiin luoda kokemuspohjaa tueksi jatkossa tehtäville valinnoille avoimiin verkkokursseihin liittyen.
Kehittämistehtävässä käytetyt tutkimuskeinot olivat luonteeltaan laadullisia ja lähestymistapana oli konstruktiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksen ensimmäinen vaihe toteutettiin opetusmateriaalin kehitysvaiheessa suoritettua havainnointia käyttäen. Toisessa vaiheessa suoritettiin vertailua ja valittiin materiaalille lopulta jakelualustaksi Udemy, johon kurssi rakennettiin valmiiksi pilotointia varten. Kolmas vaihe käsitti tuoreelle Energiantuotannon perusteet -kurssille osallistuneiden opiskelijoiden haastattelun.
Kehittämistehtävän lopputuloksena syntyi aiemmin kuvatusta materiaalista rakennettu avoin, videopainotteinen verkkokurssi, joka otettiin heti käyttöön osana energia- ja ympäristötekniikan koulutusta sekä Avoimessa ammattikorkeakoulussa tarjottavana kurssina. Lisäksi saatiin arvokasta kokemusta massiivikurssituotannosta, jota voidaan hyödyntää jatkossa valmistuvien vastaavanlaisten kurssien maailmanlaajuisessa levittämisessä.
Kehittämistehtävässä käytetyt tutkimuskeinot olivat luonteeltaan laadullisia ja lähestymistapana oli konstruktiivinen tapaustutkimus. Tutkimuksen ensimmäinen vaihe toteutettiin opetusmateriaalin kehitysvaiheessa suoritettua havainnointia käyttäen. Toisessa vaiheessa suoritettiin vertailua ja valittiin materiaalille lopulta jakelualustaksi Udemy, johon kurssi rakennettiin valmiiksi pilotointia varten. Kolmas vaihe käsitti tuoreelle Energiantuotannon perusteet -kurssille osallistuneiden opiskelijoiden haastattelun.
Kehittämistehtävän lopputuloksena syntyi aiemmin kuvatusta materiaalista rakennettu avoin, videopainotteinen verkkokurssi, joka otettiin heti käyttöön osana energia- ja ympäristötekniikan koulutusta sekä Avoimessa ammattikorkeakoulussa tarjottavana kurssina. Lisäksi saatiin arvokasta kokemusta massiivikurssituotannosta, jota voidaan hyödyntää jatkossa valmistuvien vastaavanlaisten kurssien maailmanlaajuisessa levittämisessä.