Nosturin kantopintojen aiheuttamien saantitappioiden vähentäminen
Svenn, Heli (2015)
Svenn, Heli
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102615714
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102615714
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin Outokumpu Stainless Oy:n kuljetus- ja lähetysorganisaatiolle. Työn tavoitteena oli selvittää muovisuojan vaikutus nosturin kantopinnan aiheuttamaan painaumaan. Työn aihe valikoitui sen ajankohtaisuuden vuoksi, sillä kuljetus- ja lähetysalueen laatuvirheet, eli kuljetusvirheet, ovat olleet selkeässä kasvussa. Nosturin pihtien kantopinnan aiheuttaman painauman takia koko alueen laatukustannukset ovat nousseet merkittävästi viime vuosien aikana.
Opinnäytetyössä esiteltiin aluksi yleisesti Outokumpu Oyj:n historiaa ja toimin-taa. Laatuosiossa kerrottiin Outokumpu Oyj:stä laaduntekijänä. Työssä tarkasteltiin myös kylmävalssaamo 1:n vuoden 2014 ajo- ja romutusmääriä, jotta muovisuojusten testaukset pystyttiin kohdentamaan oikeille paksuusalueille työn käytännön osuudessa. Käytännön osuus toteutettiin kylmävalssaamon käsittely-, valssaus- ja leikkauslinjoilla. Testauksia tehtiin yhteensä 40 teräsrullalle.
Tärkeimpänä tutkimustuloksena havaittiin, että muovisuojusten käyttö vähensi merkittävästi nosturin kantopintojen jättämää painaumaa. Lisäksi saatiin selville, että muovisuojusten käyttö tulevaisuudessa olisi hyvä kohdentaa alle 1.19 millimetrin paksuisille teräsnauhoille, jolloin alueen laatukustannukset pienenisivät huomattavasti. Muovisuojuksien käyttöönottoa varten opinnäytetyössä esiteltiin myös niitä varten laadittu kierrättämissuunnitelma.
Opinnäytetyö sisältää salassa pidettäviä asioita. Tämän vuoksi julkisesta raportista on poistettu säästöpotentiaalilaskelma.
Opinnäytetyössä esiteltiin aluksi yleisesti Outokumpu Oyj:n historiaa ja toimin-taa. Laatuosiossa kerrottiin Outokumpu Oyj:stä laaduntekijänä. Työssä tarkasteltiin myös kylmävalssaamo 1:n vuoden 2014 ajo- ja romutusmääriä, jotta muovisuojusten testaukset pystyttiin kohdentamaan oikeille paksuusalueille työn käytännön osuudessa. Käytännön osuus toteutettiin kylmävalssaamon käsittely-, valssaus- ja leikkauslinjoilla. Testauksia tehtiin yhteensä 40 teräsrullalle.
Tärkeimpänä tutkimustuloksena havaittiin, että muovisuojusten käyttö vähensi merkittävästi nosturin kantopintojen jättämää painaumaa. Lisäksi saatiin selville, että muovisuojusten käyttö tulevaisuudessa olisi hyvä kohdentaa alle 1.19 millimetrin paksuisille teräsnauhoille, jolloin alueen laatukustannukset pienenisivät huomattavasti. Muovisuojuksien käyttöönottoa varten opinnäytetyössä esiteltiin myös niitä varten laadittu kierrättämissuunnitelma.
Opinnäytetyö sisältää salassa pidettäviä asioita. Tämän vuoksi julkisesta raportista on poistettu säästöpotentiaalilaskelma.