Imago- ja tunnettuustutkimus : Case Chalet Hotel Rovaniemi
Salminen, Miia; Maikkula, Marika (2015)
Salminen, Miia
Maikkula, Marika
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102515694
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102515694
Tiivistelmä
Chalet Hotel Rovaniemi kohtasi liiketoiminnassaan useita ongelmia liittyen esimerkiksi paikallisen ja kansainvälisen tunnettuuden tasoon sekä vääränlaisiin mielikuviin, joita sen aikaisempi nimi Ounasvaaran Pirtit loi kuluttajien mieliin. Alueella matkailu- ja ravitsemusalan yritysten välinen kilpailu on kovaa, joten ongelmiin haluttiin ratkaisuja, jotta kilpailukyky kohenisi. Näistä asioista johtuen tutkimuksessa lähdettiin selvittämään seuraavia asioita: Kuinka tunnettu Chalet Hotel Rovaniemi on yritysasiakkaiden sekä yksittäisten kuluttajien keskuudessa ja mitä mielikuvia siihen liitetään Rovaniemen kaupungissa? Voidaanko nimenvaihdokseen liittyvän markkinoinnin sanoa onnistuneen?
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin internetkyselyä. Vastaajiksi valittiin kaksi eri kohderyhmää: jo palveluita käyttäneet yritysasiakkaat sekä Lapin ammattikorkeakoulun Rovaniemen toimipisteiden henkilöstö ja opiskelijat. Ensimmäisen kohderyhmän kohdalla haluttiin selvittää, kuinka tyytyväisiä käytettyihin palveluihin on oltu sekä miten yhteistyö yrityksen kanssa on sujunut. Toiselta kohderyhmältä puolestaan haluttiin enemmänkin tietoa siitä, onko yrityksen nimenvaihdokseen liittyvä markkinointi onnistunut ja tunnetaanko uusi nimi Rovaniemen alueella.
Tutkimus osoitti, että yritysasiakkailla oli yrityksen uusi nimi paremmin tiedossa kuin yksityisasiakkailla. Tutkimus tarjosi runsaasti uutta tietoa, jonka pohjalta yrityksen on helppo toteuttaa parannustoimenpiteitä tunnettuuden lisäämiseksi.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä kyselytutkimuksena ja tutkimusmenetelmänä käytettiin internetkyselyä. Vastaajiksi valittiin kaksi eri kohderyhmää: jo palveluita käyttäneet yritysasiakkaat sekä Lapin ammattikorkeakoulun Rovaniemen toimipisteiden henkilöstö ja opiskelijat. Ensimmäisen kohderyhmän kohdalla haluttiin selvittää, kuinka tyytyväisiä käytettyihin palveluihin on oltu sekä miten yhteistyö yrityksen kanssa on sujunut. Toiselta kohderyhmältä puolestaan haluttiin enemmänkin tietoa siitä, onko yrityksen nimenvaihdokseen liittyvä markkinointi onnistunut ja tunnetaanko uusi nimi Rovaniemen alueella.
Tutkimus osoitti, että yritysasiakkailla oli yrityksen uusi nimi paremmin tiedossa kuin yksityisasiakkailla. Tutkimus tarjosi runsaasti uutta tietoa, jonka pohjalta yrityksen on helppo toteuttaa parannustoimenpiteitä tunnettuuden lisäämiseksi.