Asiakkaiden kokemuksia Seinäjoen alueseurakunnan diakoniatyöstä
Toropainen, Annu (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Toropainen, Annu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102215635
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102215635
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Toropainen, Annu. Asiakkaiden kokemuksia Seinäjoen alueseurakunnan diakoniatyöstä. Diak, Helsinki, syksy 2015, 50 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) – diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa Seinäjoen alueseurakunnan diakoniatyöntekijöille diakoniatyön asiakkaiden kokemuksista diakoniatyöstä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä Seinäjoen alueseurakunnan diakonian antama apu merkitsee asiakkaille, ja kuinka asiakkaat kokevat tulleensa kohdatuksi asioidessaan diakoniatoimistossa.
Aineiston hankinta- ja analysointimenetelminä käytettiin kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Seinäjoen alueseurakunnan diakoniatyön asiakkaat. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella huhtikuun 2015 aikana alueseurakunnan diakoniatyön vastaanotolla. Kyselyyn vastasi yhteensä 68 diakoniatyön asiakasta.
Seinäjoen alueseurakunnan diakoniatyöllä on merkitystä asiakkaiden elämässä. Alueseurakunnan diakoniatyön asiakkaat olivat yleisesti tyytyväisiä diakoniatyön myöntämiin avustuksiin ja diakoniatyöntekijöiden työskentelyyn. Etenkin diakoniatyön myöntämät taloudelliset avustukset olivat tärkeitä asiakkaiden elämäntilanteissa. Asiakkaat kokivat tulleensa kohdatuiksi asioidessaan Seinäjoen alueseurakunnan diakoniatoimistossa. Diakoniatyön asiakkaat näkivät diakoniatoimiston käytännöt ja ruokapankkitoiminnan kehittämisen kohteina Seinäjoen alueseurakunnan diakoniatyössä.
Asiasanat: diakonia, kohtaaminen, merkitys, asiakkaat, kokemukset
Toropainen, Annu. Asiakkaiden kokemuksia Seinäjoen alueseurakunnan diakoniatyöstä. Diak, Helsinki, syksy 2015, 50 sivua, 1 liite. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) – diakonin virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tietoa Seinäjoen alueseurakunnan diakoniatyöntekijöille diakoniatyön asiakkaiden kokemuksista diakoniatyöstä.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä Seinäjoen alueseurakunnan diakonian antama apu merkitsee asiakkaille, ja kuinka asiakkaat kokevat tulleensa kohdatuksi asioidessaan diakoniatoimistossa.
Aineiston hankinta- ja analysointimenetelminä käytettiin kvantitatiivisia menetelmiä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Seinäjoen alueseurakunnan diakoniatyön asiakkaat. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella huhtikuun 2015 aikana alueseurakunnan diakoniatyön vastaanotolla. Kyselyyn vastasi yhteensä 68 diakoniatyön asiakasta.
Seinäjoen alueseurakunnan diakoniatyöllä on merkitystä asiakkaiden elämässä. Alueseurakunnan diakoniatyön asiakkaat olivat yleisesti tyytyväisiä diakoniatyön myöntämiin avustuksiin ja diakoniatyöntekijöiden työskentelyyn. Etenkin diakoniatyön myöntämät taloudelliset avustukset olivat tärkeitä asiakkaiden elämäntilanteissa. Asiakkaat kokivat tulleensa kohdatuiksi asioidessaan Seinäjoen alueseurakunnan diakoniatoimistossa. Diakoniatyön asiakkaat näkivät diakoniatoimiston käytännöt ja ruokapankkitoiminnan kehittämisen kohteina Seinäjoen alueseurakunnan diakoniatyössä.
Asiasanat: diakonia, kohtaaminen, merkitys, asiakkaat, kokemukset