Puutavaraliike Huomo Oy:n pylväsaseman laadunvarmennuksen kehittäminen laatukäsikirjan avulla
Puolitaival, Janne (2015)
Puolitaival, Janne
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102215621
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102215621
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli laatukäsikirja ja laadunhallintajärjestelmät. Teoriaosan tavoitteena oli ymmärtää laatusertifikaatti kokonaisuutena. Puutavaraliike Huomo Oy tarvitsi laatukäsikirjan, johon oli oltava dokumentoituna yhtiön laadunhallintajärjestelmä, joka kertoo sähkö- ja lennätinpylväiden valmistuksen laadunvalvonnasta. Alan asiakaskunta tulee jatkossa edellyttämään entistä useammin laatusertifioitua järjestelmää pylväiden toimittajilta.
Käytettävä menetelmä oli projektiluontoinen kehittämistyö, jossa kirjattiin laatusertifikaatin vaatimusten mukaiset asiat laatukäsikirjaan. Materiaalit kerättiin tutustumiskäynnillä ja haastattelujen kautta. Lisäksi selvitettiin laatusertifikaattien merkitystä yritystoiminnalle.
Laatukäsikirjalla kuvattiin puutavaraliikkeen toiminta läpi tehtaan kaikkien työvaiheiden. Kun näitä toimintatapoja noudatetaan yhtiössä, saadaan varmistettua markkinoille laskettujen tuotteiden vaatimustenmukaisuus. Kirjallisen laatukäsikirjan myötä yhtiö voi hakea CE-sertifikaattia. Yhtiön asiakkaille CE-sertifikaatti kertoo, että tuotteet täyttävät Euroopan Unionin vaatimukset. Teoriaosasta saa käsityksen standardien perusteista ja laadunhallintajärjestelmien käytöstä.
Käytettävä menetelmä oli projektiluontoinen kehittämistyö, jossa kirjattiin laatusertifikaatin vaatimusten mukaiset asiat laatukäsikirjaan. Materiaalit kerättiin tutustumiskäynnillä ja haastattelujen kautta. Lisäksi selvitettiin laatusertifikaattien merkitystä yritystoiminnalle.
Laatukäsikirjalla kuvattiin puutavaraliikkeen toiminta läpi tehtaan kaikkien työvaiheiden. Kun näitä toimintatapoja noudatetaan yhtiössä, saadaan varmistettua markkinoille laskettujen tuotteiden vaatimustenmukaisuus. Kirjallisen laatukäsikirjan myötä yhtiö voi hakea CE-sertifikaattia. Yhtiön asiakkaille CE-sertifikaatti kertoo, että tuotteet täyttävät Euroopan Unionin vaatimukset. Teoriaosasta saa käsityksen standardien perusteista ja laadunhallintajärjestelmien käytöstä.