Asiakastutkimus nuorten taksin käytöstä : Case Suomen Taksiliitto Itä-Suomen alueyhdistys Ry
Jääskeläinen, Ida-Anniina; Kyllönen, Leena (2015)
Jääskeläinen, Ida-Anniina
Kyllönen, Leena
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102215605
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102215605
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Suomen Taksiliitolle Itä-Suomen Alueyhdistykselle. Tutkimuksen tavoit-teena on selvittää millaista nuorten aikuisten taksin käyttäminen on. Selvitämme kyselytutkimuksella miten usein ja mistä syistä taksia käytetään sekä tulevaisuuden kehitysmahdollisuudet. Pohdimme kyselyjen tuloksia ja etsimme yhtäläisyyksiä taksikäyttäytymisestä nuorten keskuudessa. Lisäksi yritämme antaa uusia ideoita taksimatkustamisen kehittämiseksi.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu kolmesta osiosta, joita ovat imago, arvot ja ekologinen kestävyys. Imago-osuudessa tutustumme imagoon käsitteenä, selvitämme kuinka se rakentuu ja mikä sen merkitys yritykselle on. Ar-vo-osiossa selvitämme ihmisten ja yritysten arvoja peilaten niitä taksin arvoihin. Ekologisen kestävyyden osiossa puolestaan selvitämme käsitettä ja pohdimme taksien ekologisuutta.
Tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen ja tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä. Kyselyn lähetimme sähköpostilla kaikille Savonian opiskelijoille Kuopioon, Varkauteen ja Iisalmeen. Näin saimme aikaan laajan otannan nuorten aikuis-ten mielipiteistä Pohjois-Savossa. Kyselyyn vastasi yhteensä 966 henkilöä.
Tutkimustuloksena selvisi nuorten aikuisten käyttävän taksia harvoin, sillä he liikkuvat matkan mieluiten pyörällä tai kävelemällä. Kun taksia sitten käytetään, johtuu se useimmiten siitä, ettei itse ole ajokykyinen tai muita vaihtoehtoja liikkumiseen ei ole. Suurin syy taksin käyttämättömyyteen on sen kallis hinta. Kyselyyn vastanneista suurin osa ar-vostaa taksimatkan aikana kuljettajan ammattitaitoa, ajoneuvon siisteyttä sekä asiakaspalvelua.
Kehitysehdotuksina kyselyyn vastanneet ehdottivat muutoksia taksimatkan hintaan sekä alennuksia ja tarjouksia. Lisäpalveluille ei meidän tutkimuksen mukaan juurikaan ole kysyntää. Vähitellen yleistyvä Valopilkku –mobiilisovellus herättää mielenkiintoa ja tämän kaltaiset uudistukset ovat tarpeellisia. Huomasimme myös tarvetta markkinoinnin sekä kampanjoiden näkyvyyden lisäämiselle.
Tutkimuksen teoriaosuus koostuu kolmesta osiosta, joita ovat imago, arvot ja ekologinen kestävyys. Imago-osuudessa tutustumme imagoon käsitteenä, selvitämme kuinka se rakentuu ja mikä sen merkitys yritykselle on. Ar-vo-osiossa selvitämme ihmisten ja yritysten arvoja peilaten niitä taksin arvoihin. Ekologisen kestävyyden osiossa puolestaan selvitämme käsitettä ja pohdimme taksien ekologisuutta.
Tutkimusmenetelmä on kvantitatiivinen ja tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä. Kyselyn lähetimme sähköpostilla kaikille Savonian opiskelijoille Kuopioon, Varkauteen ja Iisalmeen. Näin saimme aikaan laajan otannan nuorten aikuis-ten mielipiteistä Pohjois-Savossa. Kyselyyn vastasi yhteensä 966 henkilöä.
Tutkimustuloksena selvisi nuorten aikuisten käyttävän taksia harvoin, sillä he liikkuvat matkan mieluiten pyörällä tai kävelemällä. Kun taksia sitten käytetään, johtuu se useimmiten siitä, ettei itse ole ajokykyinen tai muita vaihtoehtoja liikkumiseen ei ole. Suurin syy taksin käyttämättömyyteen on sen kallis hinta. Kyselyyn vastanneista suurin osa ar-vostaa taksimatkan aikana kuljettajan ammattitaitoa, ajoneuvon siisteyttä sekä asiakaspalvelua.
Kehitysehdotuksina kyselyyn vastanneet ehdottivat muutoksia taksimatkan hintaan sekä alennuksia ja tarjouksia. Lisäpalveluille ei meidän tutkimuksen mukaan juurikaan ole kysyntää. Vähitellen yleistyvä Valopilkku –mobiilisovellus herättää mielenkiintoa ja tämän kaltaiset uudistukset ovat tarpeellisia. Huomasimme myös tarvetta markkinoinnin sekä kampanjoiden näkyvyyden lisäämiselle.