Sosiaali- ja terveysalan opettajien kokemuksia täydennyskoulutuksen vaikutuksista työssä jaksamiseen ja työelämäyhteistyöhön
Tynkkynen, Mika; Luukkainen, Panu (2015)
Tynkkynen, Mika
Luukkainen, Panu
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102215596
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015102215596
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata Saimaan ammattiopisto Sampon sosiaali- ja terveysalan opettajien kokemuksia täydennyskoulutuksen vaikutuksista työssäjaksamiseen ja työelämäyhteistyöhön. Tavoitteena oli, että opinnäytetyön tuottamasta tiedosta olisi hyötyä Sampon sosiaali- ja terveysalan opettajien täydennyskoulutuksen kehittämisessä.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa vaiheessa. Opinnäytetyön ensimmäinen vaihe toteutettiin Webropol-kyselyllä keväällä 2015, kyselyn tutkimusjoukko oli (N=25). Tutkimuksen toinen vaihe toteutettiin Learning Cafe- menetelmän avulla kehittämispäivänä kesäkuussa 2015. Kehittämispäivään osallistui kaksitoista Sampon sosiaali -ja terveysalan opettajaa. Kehittämispäivän aikana opettajat keskustelivat täydennyskoulutukseen liittyvistä aihealueista kyselystä nousseiden neljän teeman mukaan.
Saimaan ammattiopisto Sampon sosiaali -ja terveysalan opettajille tehdyn kyselyn vastausprosentti oli 51. Täydennyskoulutusta ja työssäjaksamista koskevista tuloksista ilmeni, että, täydennyskoulutus pitää ammattitaidon ajan tasalla, lisää innostusta työhön ja antaa työkaluja kohdata pedagogisesti haastavia tilanteita. Täydennyskoulutusta ja työelämäyhteistyötä koskevista tuloksista ilmenee, että täydennyskoulutus auttaa kohtaamaan työelämässä tapahtuvia muutoksia, tukee opettajia solmimaan uudenlaisia työelämäyhteistyön kumppanuuksia ja yhteistyöverkostoja. Opettajat olivat myös yhtä mieltä siitä, että täydennyskoulutus ei vaadi ylimääräistä energiaa, eikä vaikutta negatiivisesti jaksamiseen. Jatkossa olisi hyvä tutkia, onko Sampossa täydennyskoulutuksen kohdentamisessa, suunnittelussa ja toteuttamisessa otettu tarkemmin huomioon sosiaali - ja terveysalan opettajien työssä jaksaminen ja työssä viihtyminen.
Opinnäytetyö toteutettiin kahdessa vaiheessa. Opinnäytetyön ensimmäinen vaihe toteutettiin Webropol-kyselyllä keväällä 2015, kyselyn tutkimusjoukko oli (N=25). Tutkimuksen toinen vaihe toteutettiin Learning Cafe- menetelmän avulla kehittämispäivänä kesäkuussa 2015. Kehittämispäivään osallistui kaksitoista Sampon sosiaali -ja terveysalan opettajaa. Kehittämispäivän aikana opettajat keskustelivat täydennyskoulutukseen liittyvistä aihealueista kyselystä nousseiden neljän teeman mukaan.
Saimaan ammattiopisto Sampon sosiaali -ja terveysalan opettajille tehdyn kyselyn vastausprosentti oli 51. Täydennyskoulutusta ja työssäjaksamista koskevista tuloksista ilmeni, että, täydennyskoulutus pitää ammattitaidon ajan tasalla, lisää innostusta työhön ja antaa työkaluja kohdata pedagogisesti haastavia tilanteita. Täydennyskoulutusta ja työelämäyhteistyötä koskevista tuloksista ilmenee, että täydennyskoulutus auttaa kohtaamaan työelämässä tapahtuvia muutoksia, tukee opettajia solmimaan uudenlaisia työelämäyhteistyön kumppanuuksia ja yhteistyöverkostoja. Opettajat olivat myös yhtä mieltä siitä, että täydennyskoulutus ei vaadi ylimääräistä energiaa, eikä vaikutta negatiivisesti jaksamiseen. Jatkossa olisi hyvä tutkia, onko Sampossa täydennyskoulutuksen kohdentamisessa, suunnittelussa ja toteuttamisessa otettu tarkemmin huomioon sosiaali - ja terveysalan opettajien työssä jaksaminen ja työssä viihtyminen.